Kentsel dönüşümün Mamak –Boğaziçi semtinde çocukların eğitimi üzerine etkileri


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2017

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: FATİH BEDRİ ASLAN

Danışman: MUSTAFA SEVER

Özet:

Kentsel dönüşüm son yıllarda ülkemizin başlıca gündem maddelerinden. Özellikle Ankara ili Mamak ilçesi Boğaziçi Semti ülkemizdeki gecekondulaşmayla paralel bir şekilde yapılaşmış ve yine kentsel dönüşüm sürecini de ülkemiz gündemiyle paralel bir şeklide yaşamaktadır. Bu araştırmanın amacı, Boğaziçi Semtinde gerçekleşmekte olan kentsel dönüşümün çocukların eğitimi üzerine nasıl bir etkisi olduğunu belirlemek, bu etkilerin sosyal hayat ve eğitim- öğretim faaliyetlerine yansımalarını tespit etmektir. Araştırma kapsamında Boğaziçi Semtindeki toplam 7 okulda öğrenim gören öğrencilerin velisi olan 281 kişiye anket uygulanmıştır. Araştırmacı tarafından geliştirilen bu ankette demografik bilgiler, oturulan eve ve mahalleye ilişkin bilgiler, oturulan konut türüne göre oluşturulmuş memnuniyet ifadeleri ile katılımcıların çocuklarına karşı olan davranışları ile ilgili ifadeler yer almaktadır. Elde edilen veriler SPSS programında analiz edilmiştir Araştırma sonucunda semt sakinlerinin, oturdukları mahalleden genel olarak memnun oldukları, ancak mahallenin yeterince hizmet alamadığını düşündükleri, mahallelerinin geleceğine ilişkin umutlu oldukları ortaya çıkmıştır. Yine mahalle sakinlerinin kentsel dönüşümle birlikte komşuluk ilişkilerinin olumsuz etkileneceğine dair düşünceleri öne çıkmaktadır. Apartmana yerleşen mahalle sakinlerinin yeni konutlarından memnun olduğu, ancak hâlâ gecekonduda oturanların ise memnun olmadığı sonucu ortaya çıkmıştır. Velilerin çocuklarının eğitimlerine karşı hassas olduğunu ortaya koyan çalışmada semtte bulunan önceden yapılmış okul binalarının fiziki olarak yetersiz olduğu, bu okulların yeni yapılan nitelikli konutlar arasında gecekondu görünümü sergilediği sonucunu da ortaya koymaktadır. AbstractThe urban transformation is one of the main topics in Turkey’s agenda. Especially the Boğaziçi district in Mamak, in Ankara province is one of the biggest slum area so the people in the area have been experiencing urban transformation as an important issue. The aim of this study is to determine effects of urban transformation on children’s education, social life and academic activities. The data were collected from 281 students’ parents form 7 different schools in Boğaziçi district via questionnaire developed by the researcher. In the form contains questions about demographic variables, housing and neighboring conditions and also number of children people sharing the same house. The data were analyzed by using SPSS. The research revealed that residents are satisfied with the neighborhood however they thought they didn’t’ get enough service. Also, they were hopeful for the future of the district. Again, residents thought that there would be negative effects of urban transformation on neighborhood relations. It was also found that the residents settled in apartment were satisfied with their new home; however, residents settled in slums were unsatisfied with their slums. This study revealed that the parents were very sensitive about their children’s education and thought school buildings were physically inadequate and the buildings needed to be updated.