Üniversite kütüphanelerinde ilişkisel yaklaşımlı halkla ilişkiler Ankara'daki Üniversite kütüphaneleri üzerine bir araştırma


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: GÖKÇE KARADENİZ

Danışman: BESİME PINAR ÖZDEMİR

Özet:

Üniversite kütüphaneleri kuruluş amaçlarına ulaşmak ve kendi hedef kitleleri olan akademik topluluğun desteğini sağlayabilmek için çeşitli yöntemler kullanmaktadırlar. Bu tez Ankara'daki üniversite kütüphanelerinin halkla ilişkiler kullanımlarına odaklanmaktadır. Bu tez betimleyici bir çalışma olup, Ankara'daki kuruluş tarihi itibariyle ilk on sırada yer alan üniversiteler araştırma kapsamına alınmıştır. Belirlenen kütüphanelerdeki müdür ve kütüphane ve dokümantasyon daire başkanı pozisyonundaki yöneticilerle derinlemesine görüşmeler gerçekleştirilmiştir. Tezin birinci bölümde, halkla ilişkiler farklı kuramsal yaklaşımlar göz önünde bulundurularak ele alınmıştır. İkinci bölümde üniversite kütüphanesi kavramı ile halkla ilişkiler bağı kurulmuştur. Üçüncü bölümde ise araştırma sonucunda elde edilen bulgular alt başlıklar halinde sunulmuş ve değerlendirilme yapılmıştır. Sonuç ve öneriler bölümünde ise bulguların değerlendirilmesinden elde edilen sonuçlar ifade edilmiş ve öneriler sunulmuştur. Yapılan araştırma Ankara'daki üniversite kütüphanelerinde, kütüphane hizmetleri kapsamında halkla ilişkilere gereksinim duyulduğunu göstermiştir. Ancak Ankara'daki üniversite kütüphanelerinde bir halkla ilişkiler pratiği ve bu pratiğe yön verecek bir halkla ilişkiler politikası bulunmamaktadır. Kütüphane yöneticilerinin öz değerlendirmesine göre, Ankara'daki üniversite kütüphanelerinde gerçekleştirilen halkla ilişkiler çabaları yeterli değildir. Aynı zamanda halkla ilişkiler açısından geleceğe yönelik bir vizyon da söz konusu değildir. University libraries use a variety of methods to achieve their founding goals and to support the academic community which is their target groups. This thesis focuses on the use of public relations in university libraries in Ankara. This thesis is a descriptive study and as of the date of establishment top ten universities in Ankara was included in the study. In-depth interviews were conducted with both the library managers and heads of departments in the libraries. Findings were analyzed using qualitative methods. In the first part of the thesis, public relations have been examined by considering different theoretical approaches. In the second chapter a correlation was established between the university library and public relations. In the third chapter, the findings are presented in sub-headings and evaluated. In the conclusions and recommendations section, the results obtained from the evaluation of the findings are expressed and suggestions are presented. Research has shown that university libraries in Ankara need public relations as part of library services. However, there is no public relations practice and public relations policy to guide this practice in university libraries in Ankara. According to the self-evaluation of the library administrators, public relations efforts in the university libraries in Ankara are not sufficient. At the same time, there is no future vision for public relations.