Kawabata Yasunarı'nin eserlerinde kadın


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2020

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: NİHAN ATLI

Danışman: AYŞE NUR TEKMEN

Özet:

Bu çalışmada 1968 yılında Nobel Edebiyat Ödülünü almış ilk Japon yazar Kawabata Yasunari'nin (1899-1972) romanları örnekleminde, Japon bir erkek yazarın kadın kimliklerini algılayışı ve sunuluşunun ortaya konması amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda ortak özellikler barındırması nedeniyle yazarın Dağın Sesi (Yama no Oto - 山の音1949-54), Göl (Mizūmi - みずうみ, 1954-55), Uykuda Sevilen Kızlar (Nemureru Bijo - 眠れる美女, 1960-61) eserleri tezin araştırma örneklemini oluşturmuştur. Eserlerdeki kadın tasvirlerine somut şekilde ulaşabilmek için Todorov'un yapısal anlatı çözümleme yöntemi kullanılmıştır. Çözümleme sonucunda, Kawabata'nın tasvirlerinden yola çıkarak, yazarın eserlerinde kadınlara yüklediği roller başlıklar halinde sınıflandırılarak ortaya çıkarılmıştır. Ayrıca eserlerdeki kadın karakterlerin kimliğine etki eden toplumsal, ailevi, psikolojik etkenler ve erkekte kadın benliğinin oluşumu ortaya konmuştur. Eserlerde, kadına olumlu ve olumsuz nitelikler yüklendiği tespit edilmiştir. Eserlerde kadına günahları arındıran bir güç, soyut güzellikler taşıyan bir varlık gibi olumlu özelliklerin yanı sıra güvenilmez, kıskanç, erkeği cehenneme çağıran bir şeytan gibi olumsuz nitelikler yüklendiği de görülmüştür. Ayrıca eserlerdeki erkek kahramanların psikolojik dünyasında kadınları, Madonna-Fahişe Sendromuna göre sınıflandırdığı tespit edilmiştir. Sonuç olarak erkeğin, bir kadın bedeninden doğduğu ve anne bedenini temsil eden genç bir kadın bedeni yanında ölmesi durumunda huzura kavuşacağı görüşünün eserlerde vurgulandığı anlaşılmıştır. Yani erkeğin dönüşü yine bir kadına olmaktadır. Anahtar Sözcükler: Kawabata Yasunari, yapısal anlatı çözümleme yöntemi, kadın, Dağın Sesi (Yama no Oto - 山の音), Göl (Mizūmi - みずうみ), Uykuda Sevilen Kızlar (Nemureru Bijo - 眠れる美女) This study aims to investigate the perception and representation of the understanding of female identities by a male author in the novels by Kawabata Yasunari (1899-1972), the first Japanese author to win the Nobel Prize in 1968. Due to their common features Kawabata's The Sound of the Mountain (Yama no Oto - 山 の 音 1949-54), The Lake (Mizuumi - み ず う み, 1954-55), The House of Sleeping Beauties (Nemureru Bijo - 眠 れ る 美女, 1960-61) are chosen as the exemplary samples for analysis. Todorov's structural narrative method has been applied to achieve more concrete female depictions. As a result of the analysis, basing on Kawabata's depictions, the roles assigned to women in the novels were categorized under distinct titles. In addition, social, familial, psychological factors that affect the identity of the female characters and the formation of the female self in man have been revealed. Kawabata attributes some positive and negative qualities to women in his works. In addition to the positive features such as having a power purifying sins or being entities carrying abstract beauty; it has been observed that the women in the novels also bear negative qualities such as unreliability, jealousy or are defined as demons luring men to hell. In the psychological world of male heroes, that women are classified according to Madonna-Whore Syndrome. As a result, it was understood that Kawabata's works underline the idea that man is born from the female body and that he would get peace only when he dies next to a young woman representing the mother's body. So, it is stated that the destination of man is eventually a women. Keywords: Kawabata Yasunari, structural narrative analysis method, woman, The Sound of the Mountain (Yama no Oto - 山 の 音), The Lake (Mizūmi - み ず う み), The House of Sleeping Beauties (Nemureru Bijo - 眠 れ る 美女) この研究では、1968 年にノーベル文学賞を受賞した最初の日本人作家 川端康成(1899-1972)の小説における、日本人男性作家の女性アイデンテ ィティの認識を明らかにすることを目的とする。 この目的に沿うよう、共通の特徴を持っているという理由で、著者の 『山の声』(1949-54)、『湖』(1954-55)、『眠れ美女』(1960-61)の 小説を、論文の研究サンプルとした。作品における女性登場人物の描写を具 体的に説明するためトドロフの構造的分析法が使用されている。 分析の結果、川端の描写に基づいて、作品では女性に割り当てられた 役割は、タイトルの下に分類されている。さらに、作品における女性登場人 物のアイデンティティと男性が女性の自己形成に影響を与える社会的、家族 的、心理的な要因が明らかにされた。 作品では、女性は肯定的かつ否定的な資質を持っていると判断されて いる。罪を清める力、抽象的な美しさを備える存在など、女性の前向きな資 質に加えて、信頼できない、妬ましくて、男性を地獄にいざなう悪魔のよう な否定的な性質も浮き彫りにされている。さらに、作品では、男性の主人公 の心理的な世界において女性を「マドンナ・ホア・コンプレックス」に従っ て分類されていることが明らかにされた。 その結果、男性は女性の身体から生まれ、母親の身体を代表する若い 女性が彼の身体の隣で死んだとき、安らぎを得るという見解が作品で強調さ れていることが判明した。つまり、男性の回帰は再び女性に向けられるので ある。 キーワード:川端康成、構造的分析法、女性、山の音、湖、眠れる美女