Ortaokul 6. sınıf matematik dersindeki sınıf içi etkinliklere ilişkin öğretmen ve öğrenci görüşleri


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2017

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: ÖMER KESGİN

Danışman: ERTEN GÖKÇE

Özet:

Bu araştırmanın amacı, altıncı sınıf düzeyinde matematik dersinde uygulanan sınıf içi etkinliklere yönelik öğretmen ve öğrenci görüşlerinin incelenmesidir. Araştırmanın evrenini Milli Eğitim Bakanlığı'na bağlı Aydın ilinde Gazi Paşa Ortaokulu, Hacı Celal Oto Ortaokulu ve Doktor Fevzi Mürvet Uğuroğlu Ortaokulu'nda bulunan 313 altıncı sınıf öğrencisi ve 50 tane altıncı sınıf matematik öğretmeni oluşturmuştur. Veri toplama aracında öğretmenlerin kişisel bilgilerini belirlemeye yönelik 3 madde, matematik dersindeki etkinliklere yönelik görüşlerini belirlemeye ilişkin 25 madde ve 2 açık uçlu soru hazırlanmıştır. Öğrenciler için benzer şekilde kişisel bilgilerini belirlemeye yönelik 3 madde, matematik dersindeki etkinliklere yönelik görüşlerini belirlemeye ilişkin 20 madde ve 2 açık uçlu soru hazırlanmıştır. Araç 3'lü likert tipinde hazırlanmıştır. Her maddeye verilecek cevap kodları 1 ile 3 arasında değişmektedir. Aralıkların eşit olduğu varsayımından hareket edilerek, aritmetik ortalamalar için puan aralığı katsayısı 0.66 olarak bulunmuştur. Öğretmenler için Cronbach's Alpha 0,558 ve öğrenciler için Cronbach's Alpha 0,864 olarak hesaplanmıştır. Ölçek maddelerinin her biri için ayrı ayrı yüzde ve frekans hesaplamaları yapılmış ve aritmetik ortalamaları bulunmuştur. Matematik dersine ilişkin öğretmen görüşleri karşılaştırılırken t-testi ve ANOVA testi kullanılmıştır. Çalışmada verilerin analizi sonucunda; öğretmenlerin mezun oldukları fakülte değişkeni ile matematik öğretmenlerinin etkinliklere yönelik görüşleri değerlendirildiğinde, eğitim fakültesi mezunu olan öğretmenlerin etkinliklere hazırlık yaparak gittiklerini ve teknolojiyi daha sık kullandıkları; fen edebiyat fakültesi mezunu öğretmenlerin ise sınıf içi etkinliklerin öğrencilere uygun olmadığı görüşünü savundukları analizler sonucunda belirlenmiştir. Matematik dersi karne notu değişkeni değerlendirilmesinde karne notu yüksek olan öğrencilerin matematik dersine olan ilgisinin yüksek olduğu, derslerde etkinliklere katılım gösterdiği ve etkinliklerden zevk aldığı belirlenmiştir. Matematik ders notu yüksek olan öğrencilerin etkinlikleri anlamakta ve sınavlarda uyguladıkları bu durumun matematik karne notlarına yüksek derecede etki etmekte olduğu söylenebilir. Karne notu düşük olan öğrencilerin etkinlikleri anlamakta zorlandıkları belirlenmiştir. Verilerin analiz sonuçları incelendiğinde öğrencilerin matematik dersini sevmeleri, ders başarılarını etkilediği ve matematik dersini seven öğrencilerin sınıf içi etkinliklerin ilgisini çektiği görülmüştür. Sınıf içi etkinlerin ders süresince devam etmesi öğrencilerin derse olan ilgilerini arttırmakta olduğu, dolayısı ile matematik dersinde olan başarılarının arttığı görülmüştür. Öğrencilerin cinsiyet değişkeni ile öğrencilerin matematik dersindeki etkinliklere yönelik görüşleri değerlendirildiğinde kadın öğrencilerin önceki öğrendikleri konularla ilişkilendirme, sınavlara yardımcı olma ve konuları daha iyi anlama durumlarında olumlu görüş bildirdikleri; erkek öğrencilerin etkinlikleri anlamakta zorlandığı belirlenmiştir. Anahtar Kelimeler: Matematik dersi, Sınıf içi etkinlik, Altıncı sınıf. The purpose of this study is to invesigate "The opinions of teachers and students on in-class activities of middle school sixth grade Mathematics lesson". The population of this study is consisting of 50 of sixth grade Mathematics Teachers and 313 of sixth grade students from middle schools located in Aydın as Gazi Paşa Middle School, Hacı Celal Oto Middle School and Doctor Fevzi Mürvet Uğuroğlu Middle School. Data Collection Tool is prepared consisting of 3 items to identify teachers personal informations, 25 items and 2 open-end questions to determine their opinions on in-class activities of Mathematics Class. Similarly, there are 3 items to determine personal information of students, and 20 items and 2 open-end questions to specify their opinions about in-class acitivities of Mathematics Class. The tool is consisting of trios of likert-type questions. Answer codes of each item varies between 1-3. Assuming the intervals are equal, point coefficient of aritmetic means is found to be 0,66. Cronbach's Alpha constant is calculated as 0,558 for teachers and 0,864 for students. For each of scale items, individual percentage and frequency calculations are made and aritmetic means are determined. T-test and ANOVA test are used in order to compare opinions of teachers regarding Mathematics Lesson. As a result of the analysis of the data in the study, evaluating the faculties the teachers graduated from, and opinions of Mathematics teachers regarding in-class activities; it is determined from the analysis that the teachers graduated from the faculty of education are prepared for the in-class activities and they use technology more frequently, whereas teachers graduated from Science-Literature Faculty have the idea of in-class activities being inappropriate for students. In consideration of Mathematics Class grade coefficient, it is found out that students having high grades are more interested in Mathematics lesson, taking part in in-class activities and enjoy the activities. It can be said that students with high Mathematics Class grades understand in-class activities better, apply them during exams, and this results in a high impact on their grades. Those students having low grades are found to have difficulties understanding the activities. Investigating the analysis results of the data, it is found out that success of students in mathematics is influenced by their interest in Mathematics Class and in-class activities take interest of those having interest in Mathematics Class. In addition, continuous in-class activities during the course time is found to increase the interest of students in Mathematics and their success. Examining the relation of student gender and their opininons regarding in-class activities, female students are found to give positive feedback on relating to previous topics, being beneficial on exams, and understanding the topics better; however, male students have difficulties understanding the activities. Keywords: Mathematics lesson, In-class activities, Sixth grade.