Uluslararası Bakalorya diploma programının Türk okullarındaki uygulamalarında karşılaşılan sorunlar ve çözüm önerileri


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: MELİHA PEHLİVAN POLAT

Danışman: İNAYET AYDIN

Özet:

Araştırmanın amacı Ankara'da bazı özel liselerde uygulanan Uluslararası Bakalorya Diploma Programının uygulanmasında karşılaşılan sorun ve çözüm önerilerine ilişkin öğretmen ve öğrenci görüşlerini ortaya koymaktır. Araştırmanın çalışma grubunu 2018-2019 eğitim-öğretim yılında IBDP programında öğrenim gören 12 öğrenci ve IBDP uygulayan okullarda öğretmen olarak görev yapan 3 öğretmen oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama süreci nitel yaklaşımla yürütülmüştür. Nitel araştırmada sıklıkla kullanılan veri toplama tekniklerinden birisi olan "açık uçlu görüşme formu" kullanılmıştır. Toplanan veriler içerik analizi ile çözümlenmiştir. Araştırma bulguları öğrencilerin IBDP'yi tercih etmelerinde sırasıyla en çok kendi kararlarının, aile isteğinin ve son olarak da okulun yönlendirmesinin etkili olduğunu göstermektedir. Öğrenciler en çok, yurt dışında eğitim almak, alternatif eğitim sistemlerini tanımak, yabancı dillerini geliştirmek için IBDP'yi seçmektedir. Bunun yanında aileden birilerinin daha önceden bu programdan mezun olmaları da IBDP'yi seçmede etkili faktörler arasında yer almaktadır. Araştırma bulguları öğrencilerin en çok öğretmenlerin program hakkındaki donanım eksikliklerini sorun olarak gördüğünü vurgulamaktadır. Bunun yanında programın kendi içinde öğrenciye göre esnek olmaması, ulusal program ile paralel yürütülmesi ve yeterli geri bildirimlerin verilmemesini sorun olarak gördüklerini bulgulardan anlamak mümkündür. Öğretmenlere göre en sık rastlanan sorunlar ise okul yönetiminin program hakkında yeterli bilgisinin olmaması, ulusal programla olan uyuşmazlık, velilerden yeterince destek alamamak, dersler arasındaki içerik farklılaşması şeklinde sıralanmaktadır. Öğrenciler, sorunların giderilmesi konusunda öğretmenlerin donanımlarının artırılması, öğretmen seçiminde daha dikkatli olunması, bu programı seçecek öğrencilere bilinçli seçim yapmaları için önceden bilgi verilmesi, kaynaklara erişimin kolaylaştırılması, ulusal programdan tümüyle ayrıştırılması, öğretmenlerin geri bildirimleri daha çok vermesi şeklinde çözüm önerileri ortaya koymuştur. Öğretmenlere göre ise, veli ve öğrencilere yönelik yapılacak sık aralıklı bilgilendirmeler, öğretmenlere kendilerini geliştirmek için sunulacak hizmet içi eğitimler ve okul içi uygulamaların bazı sorunların çözülmesinde etkili olacak öneriler arasındadır. The aim of this study is to identify the ideas of the teachers, students and coordinators regarding the problems in the application of the International Baccalaureate Diploma Program in some private school in Ankara and the suggested solutions. The research group of the study includes 12 students of IBDP and 3 teachers working in schools that run the program, in 2018-2019 academic year. The data collection has been conducted through a qualitative approach and with "an open-ended interview form" which is a common tool in qualitative research. The collected data has been examined through content analysis. The findings of the research suggest that the reasons for students to choose IBDP are mostly their choice, their parents' and lastly the school guidance. Students choose IBDP in order to study abroad, experience alternative education systems and improve their foreign languages. In additon, one of the potential factors is a family member who graduated from the IBDP. The findings of the study emphazise that students regard the insufficiency of the teachers as a problem about the program. Besides, it is posible to realize that the program is not flexible for the students itself, that it is not run paralel to the national curriculum and that there is not enough feedback. For teachers, the most common problems are the insufficient knowledge of the school management about the program, the differences from the national curriculum, insufficient support from the parents and the content difference among the lessons. Students have suggested such solutions as increasing teachers' knowledge, being careful in the selection of teachers, informing students about the program to make a conscious choice, enabling easier access to the sources, making the program totally separate from the national curriculum and getting more feedback from the teachers. For teachers, informing students and their parents frequently, and providing teachers with in-service opportunities and in-school applications are some possible solutions.