TEOG kapsamında uygulanan matematik alt testi ile matematik mazeret alt testinin istatistiksel eşitliğinin sınanması


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2015

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: MUSTAFA ÖZKAN

Danışman: ÖMAY ÇOKLUK BÖKEOĞLU

Özet:

Bu çalışmada 2013-2014 eğitim-öğretim yılı I. yarıyılında MEB tarafından yapılan ve Temel Eğitimden Ortaöğretime Geçiş Sistemi (TEOG) kapsamında uygulanan Merkezi Ortak Sınavlar (MOS)’dan Matematik ve Matematik mazeret alt testlerinden elde edilen puanların Klasik Test Kuramı (KTK)’ne dayalı test eşitleme yöntemlerinden doğrusal ve eşit yüzdelikli eşitleme yöntemleri kullanılarak eşitlenmesi ve bu yöntemlerden en uygun olanının belirlenmesi amaçlanmıştır. 2013-2014 eğitim-öğretim yılı I. yarıyılında TEOG kapsamında uygulanan MOS’lardan Matematik alt testini alan 1.275.541 öğrenci ve Matematik mazeret alt testini alan 3392 öğrenci bulunmaktadır. Bu çalışmanın araştırma grubunu oluşturan öğrenciler seçilirken Matematik mazeret sınavına girip A kitapçığını alan 1747 öğrenci ve buna karşılık olarak Matematik sınavına girip A kitapçığını alan 1747 öğrenci tesadüfî olarak seçilerek belirlenmiştir. Buna göre araştırma grubu 3494 kişiden oluşmaktadır. Çalışmada kullanılan veriler, TEOG kapsamında gerçekleştirilen MOS’un Matematik ve Matematik mazeret alt testlerinden elde edilen test ve madde puanlarıdır. Verilerin çözümlenmesi dört aşamada gerçekleştirilmiştir. Birinci aşamada alt testlerin betimsel istatistikleri hesaplanmış; ikinci aşamada testlerin eşitleme koşullarını sağlayıp sağlamadığı test edilmiş; üçüncü aşamada doğrusal ve eşit yüzdelikli eşitleme yöntemleri kullanılarak eşitlenmiş puanlar elde edilmiş; son aşamada ise, hangi eşitleme yönteminin daha uygun yöntem olduğuna karar vermek amacıyla eşitlemede yapılan hata miktarını veren WMSE katsayıları hesaplanmış ve karşılaştırılmıştır. Eşitleme işlemine geçilmeden önce alt testlerin tek boyutluluğu ile güvenirlikleri, ortalama güçlükleri, ortalamaları ve varyansları arasında fark olup olmadığı araştırılmıştır. Elde edilen sonuçlar doğrultusunda, Matematik ve Matematik mazeret alt testlerinin tek boyutluluk koşulunu sağladığı; her iki alt testin güvenirlik ve ortalama güçlüklerinin eşit olduğu ifade edilebilir. Her iki alt testin ortalamaları arasında manidar farklılık bulunmasına karşın, testlerin varyanslarının eşit olduğu sonucuna ulaşılmıştır. 2013-2014 eğitim-öğretim yılı I. yarıyılında TEOG kapsamında uygulanan MOS’lardan Matematik ve Matematik mazeret alt testlerinin doğrusal ve eşit yüzdelikli eşitleme yöntemleri kullanılarak eşitlenmesi için en uygun yöntemin, WMSE katsayısı daha küçük olan “doğrusal eşitleme” yöntemi olduğu sonucuna ulaşılmıştır.Abstract The purpose of this study was to equate the Mathematics and Mathematics excuse subtests which are carried out in the first semester of 2013-2014 academic year in the transition from the primary education to the secondary education (BESE) system first semester scores with linear and equipercentile equating methods which are based on Classical Test Theory (CTT) and suggest the most appropriate method if it was available. There were 1.275.541 students who has taken Mathematics subtest and 3392 sudents who has taken Mathematics excuse subtest. Research group of this study was determined from students who has taken Mathematics and Mathematics excuse subtests by randomly and the size of research group was 3494. The data used in the study and item scores which taken Mathematics and Mathematics excuse subtests which are carried out in the first semester of 2013-2014 academic year within basic the transition from the basic education to the secondary education (BESE) system. Data analysis was completed in four steps. In the first step a descriptive statistical analysis was completed for each subtests; in the second step whether or not each of the subtests provided assumptions of equating methods was examined; in the third step the equated scores were provided with using linear and equipercentile equating method. In the last step, for deciding which equating method was more appropriate the equating error was calculated with WMSE index. Before equating the scores, examined that whether or not each subject is unidimensional and have equal realibility, difficulty, mean and variances. According to the results; both subtests were unidimensional and they measure the same construct. Also, the findings showed that all subtests have equal realibility and difficulty. Both subtests have not equal mean but they have equal variances. So that in this study, the Mathematics and Mathematics excuse subtests which are carried out in the first semester of 2013-2014 academic year in transition from the basic education to the secondary education (BESE) system first semester were equated with linear and equipercentile equating methods. As a result of this study, the findings showed that the most appropriate method for equating Mathematics and Mathematics excuse subtests is linear equating which had the smallest WMSE index.