Sosyal bilgiler öğretiminde ters yüz sınıf modeli uygulamasının değerlendirilmesi


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2017

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: ÖMER NAYCİ

Eş Danışman: CANAY DEMİRHAN İŞCAN

Danışman: FATMA BIKMAZ

Özet:

Bu araştırmada, ilkokul 4. sınıf Sosyal Bilgiler dersinde Ters Yüz Sınıf Modeli uygulamasının öğrenci başarısına etkisinin ortaya konulması ve modelin uygulama sürecine ilişkin öğrenci ve velilerin görüşlerinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Araştırma, yarı deneysel bir araştırma olup, nitel ve nicel veri toplama yöntemleri bir arada kullanılmıştır. Araştırmanın amacı doğrultusunda yarı deneysel desenlerden eşitlenmemiş kontrol gruplu desen kullanılmıştır. Araştırma kapsamında deneme uygulaması ve asıl uygulama olmak üzere iki uygulama gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın çalışma grubu, 2016-2017 eğitim öğretim yılında Milli Eğitim Bakanlığı'na bağlı Şırnak ilinde bulunan bir devlet okulunun 4. sınıfında öğrenim gören öğrencilerden oluşmuştur. Araştırmanın asıl uygulaması deney ve kontrol grubu olmak üzere iki farklı gruptan oluşmuştur. Ters Yüz Sınıf Modeli ile öğrenim gören deney grubunda 34, kontrol grubunda ise 36 öğrenci yer almıştır. Veri toplama aracı olarak araştırmacı tarafından geliştirilen 42 maddeden oluşan başarı testi kullanılmış bunun yanı sıra öğrencilerle odak grup görüşmesi, veliler ile bireysel görüşme yapılmıştır. Araştırma kapsamında deney grubu öğrencileriyle iki odak grup görüşmesi ve deney grubunda yer alan öğrencilerin velilerinin uygulamaya ilişkin görüşlerine başvurulmuştur. Uygulama sonunda testlerden elde edilen veriler, SPSS 21.00 paket programı aracılığıyla analiz edilmiştir. Öntest ve sontest aracılığıyla elde edilen puanlar değerlendirilerek, deney ve kontrol grupları arasında fark olup olmadığı, ilişkili örneklemler için “t testi” ile analiz edilmiştir. Ayrıca eşitlenmemiş kontrol gruplu desende, iki grubun öntest ve sontest fark puanlarına ait ortalama puanları arasında anlamlı bir v farkın olup olmadığı, ilişkisiz örneklemler için "t testi" ile analiz edilmiştir. Bunun yanı sıra öntestin etkisi kontrol altına alındığında, sontest puanları arasında anlamlı bir fark olup olmadığı ANCOVA analizi yapılarak test edilmiştir. Uygulama sonucunda öğrencilerin ve öğrenci velilerinin Ters Yüz Sınıf Modeline ilişkin görüşleri alınmış ve elde edilen verilerin analizinde içerik analizi kullanılmıştır.. Araştırma sonucunda, Ters Yüz Sınıf Modeli ile öğrenim gören öğrencilerin, diğer öğrencilere göre daha yüksek başarı gösterdiği ve bu başarının istatistiksel olarak anlamlı olduğu bulunmuştur. Öğrenciler, Ters Yüz Sınıf Modelinde sınıf dışı uygulamalar kapsamında, evde ders ile ilgili video izlemeyi eğlenceli bir süreç olarak görmüşlerdir. Ayrıca öğrenciler, derse gelmeden önce konu ile ilgili internet sitesinden soru çözmenin kendilerine birçok açıdan katkı sağladığını, evde konu ile ilgili tartışmaya katılmalarıyla etkileşimli bir öğrenme süreci geçirdiklerini, derse daha çok katıldıklarını, sınıf içi iletişim sürecine dahil olmayanların bu yolla düşüncelerini daha kolay bir şekilde paylaştıklarını ve bunun doğal bir sonucu olarak birbirlerini daha iyi tanıma olanağı elde ettiklerini belirtmişlerdir. Ayrıca öğrenciler, modelin derse karşı olumlu tutum geliştirmelerini sağladığını ve daha kolay bir öğrenme süreci geçirdiklerini ifade etmişlerdir. Buna karşın internet erişimi noktasında kimi zaman zorluklar yaşadıklarını belirtmişlerdir. Öğrenciler, Ters Yüz Sınıf Modelinin evde ders işleme, öğrenmeyi daha çok destekleme ve kaynak zenginliği sağlama gibi birçok açıdan daha önceki ders işleme yönteminden farklı olduğunu ifade ederek, çalışma kitabında yer alan ve evde yapılması gereken etkinliklerin okulda öğretmenle beraber yapılmasını farklı gerekçelerle desteklemişlerdir. Bununla birlikte öğrencilerin büyük bir çoğunluğu Ters Yüz Sınıf Modelinin arkadaşlık ilişkilerini geliştirdiğini ve modeli diğer sınıflarda öğrenim gören arkadaşlarına önerebileceklerini belirtmişlerdir. Öğrencilerin Ters Yüz Sınıf Modelinde en çok sevdikleri uygulamanın konu tartışma olduğu görülmektedir. Ayrıca modelin tüm derslerde uygulanması düşüncesini çoğunlukla desteklediklerini, model yoluyla evde ders çalışmaya daha fazla zaman ayırdıklarını, hazırbulunuşluklarının arttığını ve modelin kendilerine çalışma ya da ders işleme noktasında mekan esnekliği tanıdığını ifade etmişlerdir. Diğer yandan öğrenciler, modelde özellikle sınıf dışı uygulamalar sürecinde oyun odaklı çalışmalara da yer verilmesi gerektiğini belirtmişlerdir. Veliler, Ters Yüz Sınıf Modelinin çocuğun öğrenmeleri üzerindeki etkisine ilişkin olarak, modelin derse ilgiyi arttırdığını ve böylece öğrencilerin evde ders çalışmaya daha çok zaman ayırdıklarını belirtmişlerdir. Veliler, modelde ders işleme ve ödev yapmanın vi yerinin ve şeklinin farklılaştığını vurgulamışlardır. Ayrıca veliler, modelin belirli derslerde uygulanmasının daha uygun olacağını ifade etmişlerdir. Veliler de, öğrenciler gibi, Ters Yüz Sınıf Modelinde en çok sevdikleri uygulamayı konu tartışma olarak belirtmişlerdir. Velilerin çoğu modelin çocuklarına yönelik sorumluluklarını arttırdığını dile getirmişlerdir. Buna karşın velinin çocuğa yönelik sorumluluğunda azalma olduğunu belirtenler de olmuştur. Ayrıca veliler, genel olarak modeli teknoloji odaklı bir ders olarak algılamışlar ve sınıf dışı uygulama süreçlerinde videonun yanında özellikle "konu tartışma" bölümünde de görüntülü görüşme özelliğinin de olması gerektiğini belirtmişlerdir. The purpose of the present study is to put forth the effect of implementation of Flipped Class Model on the academic achievement of students in the 4th grade Social Studies course and to reveal the students’ and their parents’ opinions related to the implementation process. The research design involved a quasi-experimental study that integrated qualitative and quantitative research methods to extensively deal with the problem. The nonequivalent control group design, among quasi-experimental designs, was used in accordance with the purpose of the study. The research involved a pilot and an actual study. Firstly, the study group consisted of students in the 4th grade at a public school in Şırnak, Turkey, and it was conducted during the 2016-2017 school year. The actual implementation is comprised of experimental and control groups. The experimental group consisted of 34 students, while the control group involved 36 students in total. Researcher constructed an achievement test consisting of 42 items, and conducted focus group interviews with students and face-to face individual interviews with their parents. Statistical Package for Social Studies (SPSS 21.00 version) was used for analyzing the quantitative data gathered from pre and post test scores. Researcher used Paired samples t-test to compare the means of experimental and control groups to determine whether there is a statistically significant difference between the means. In addition, researcher applied independent samples t-test to compare the means of pre-post tests of two groups to determine the statistical significance between the means in nonequivalent control group design. Finally, analysis of covariance (ANCOVA) were performed to compare and determine whether there is a statistically significant difference between post test scores while controlling for the effects of pre-test. As for qualitative data, viii content analysis technique was used to reveal the students’ and their parents’ opions on Flipped Classroom Model. Results of this research signify that the students participating to the Flipped Class Model have higher academic performance than other students, and this performance is statistically significant. Students regarded watching videos, which are related to the topic covered within the scope of out-of-class activities, as an entertaining process. In addition, students specified that solving questions in the web-site related to the topic covered before attending the course, contributed to their learning. For example, they specified that they had an interactive learning process by leading discussions at home, which also enabled them to participate more in the course. Furthermore, students stated that the Flipped Class Model enabled them to develop a positive attitude towards the course, and they had an easier learning process. However, they expressed that they occasionally had difficulty in accessing to the internet. Students also stated that Flipped Class Model differed from their former learning method in many aspects such as studying at home, supporting to learn more, providing various data resources etc. Besides, most of the students specified that Flipped Class Model developed their friendship relations, and they would suggest it to their friends. What students liked most in Flipped Class Model was “subject discussion”. They also stated that they mostly supported the idea of implementing the model in all other courses. Students signified that they spent more time to study at home through the model, and their readiness increased as the model gave them the flexibility about studying or teaching. On the other hand, students stated that game-focused activities must be applied especially in out-of-class process. Parents specified that the Flipped Class Model increased their children’s interest in the course, which enabled students to spend more time to study at home. What parents liked most in Flipped Class Model was “subject diccussion” just as students did. Most of the parents mentioned that the model increased their responsibility for their children. However, there were also parents specifying that there was a decrease in the responsibility of parents for their children. In addition, parents perceived the model as technologyfocused, and they expressed that there should be a video-chat feature especially in “subject discussion” section along with video in out-of-class implementation processes.