Eğitim merkezlerinde etkinlik analizleri: Veri zarflama analizi performans analizi


Tezin Yürütüldüğü Kurum: Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2013

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Çağlar KARAEMİR

Danışman: FAZIL GÖKGÖZ

Özet:

Bu tez çalışmasının temel amacı etkinlik analizinde sunduğu avantajlar yüzünden sıklıkla tercih edilen bir yöntem olan Veri Zarflama Analizi (VZA)’nin incelenmesi ve VZA yardımıyla, Türkiye’nin önde gelen üniversitelerinden olan Ankara Üniversitesi’nin dil okulu olarak çalışmalarını sürdüren Türkçe Öğretim Merkezi (TÖMER)’nin bünyesinde yer alan 11 adet şubenin göreli etkinliklerinin hesaplanmasıdır. Bu amaçla 11 şubeye ait etkinlik ölçümünü en iyi yansıtabilecek değişkenler seçilmiş ve ilgili veriler derlenmiştir. Oluşturulan veri kümeleri, hem girdi odaklı CCR modelleri, hem de girdi odaklı BCC modelleri kullanılarak analiz edilmiştir. Elde edilen sonuçlar son bölümde yorumlanmıştır.AbstractThe main objective of this study is examining the Data Envelopment Analysis (DEA) which is increasingly preferred because of the advantages it offers in efficiency analysis. The study also aims to calculate the relative efficiency of 11 branches of Türkçe Öğrenim Merkezi (TÖMER), which has been working as a language school of Ankara University: one of the leading universities in Turkey, by using DEA method. For this purpose, variables which reflect the efficiency of 11 branches are selected and the related data is compiled. The generated data sets have been analyzed by using input-oriented CCR models, and input-oriented BCC models. The results are interpreted in the last section.