Öğrencilerin toplumsal kökenlerinin, yabancı dil başarılarına ve yabancı dil öğrenmeye yönelik tutumlarına etkisi


Tezin Yürütüldüğü Kurum: Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2016

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Muhammet Ali CİBİŞOĞLU

Danışman: İSMAİL DOĞAN

Açık Arşiv Koleksiyonu: AVESİS Açık Erişim Koleksiyonu

Özet:

Bu araĢtırmada, Ankara ili Çankaya ilçesindeki farklı sosyoekonomikdüzeylerden gelen 9. sınıf anadolu lisesi öğrencilerinin yabancı dil baĢarıları veyabancı dil öğrenmeye yönelik tutumları, toplumsal kökenlerine göre anlamlıfarklılık göstermekte midir sorusuna cevap aranmakta ve yabancı dil öğretimininetkinliğinin artırılması yönünde tespitler sunulması amaçlanmaktadır.AraĢtırma, üst sosyoekonomik düzeydeki öğrenciler ile orta ve altsosyoekonomik düzeydeki öğrencilerin yabancı dil öğrenmeye yönelik tutumlarındave yabancı dil baĢarılarında ne ölçüde farklılıklar vardır sorusuna cevap aramaktadır.Ankara’daki lise öğrencilerinin sosyoekonomik düzeylerinin, yabancı dil öğrenmeyeyönelik tutumlarını ve yabancı dil baĢarılarını ne derece etkilediğini araĢtıran nicelbir çalıĢmadır.AraĢtırmanın örneklemini, 2014-2015 eğitim öğretim yılında, Ankara’nınÇankaya ilçesinde bulunan 5 farklı anadolu lisesinde 9. Sınıfta öğrenim gören 225öğrenci oluĢturmuĢtur. AraĢtırmada, öğrencilerin toplumsal köken farklılıklarınıtespit etmek üzere bir anket ve yabancı dile yönelik tutumlarını belirlemek üzere birölçek uygulanmıĢtır. Uygulanan sosyoekonomik düzey belirleme anketi sonuçlarınagöre katılımcıların her biri için bir sosyoekonomik düzey puanı belirlenmiĢtir.Uygulanan yabancı dile yönelik tutum belirleme ölçeği sonuçlarına görekatılımcıların her biri için bir tutum puanı belirlenmiĢtir. AraĢtırmada yapılananalizlerde belirlenen bu puanlar kullanılmıĢtır.viiAraĢtırmada ayrıca, öğrencilerin yabancı dilde akademik baĢarı durumlarınıtespit etmek maksadıyla, okul idaresi ve öğretmenler tarafından uygulanan sınavlarınsonuçları kullanılmıĢtır.AraĢtırma sonucunda katılımcıların yabancı dil baĢarılarının, toplumsalkökenlerine göre anlamlı farklılık gösterdiği; yabancı dil öğrenmeye yöneliktutumlarının, toplumsal kökenlerine göre anlamlı farklılık göstermediği sonucunaulaĢılmıĢtır. Öğrencilerin tutumlarını, toplumsal kökenlerinin dıĢında, dersöğretmeninin yaklaĢımı gibi diğer faktörlerden etkilenerek geliĢtirmiĢ olabileceğideğerlendirilmektedir.AbstractIn this research, the question ‘Do the foreign language achievements and theattitudes for language learning of 9th grade high school students who come fromdifferent socioeconomic status in Ankara differ from each other significantlyaccording to their social origin?’ have been searched for an answer and it is aimed topropose offers to enhance the efficiency of foreign language teaching.This research searches for an answer the question ‘What kind of differencesare there in the attitudes for language learning and the foreign languageachievements of students whose socioeconomic statuses are high, medium and low?’It is a quantitative study that searches the effects of socioeconomic statuses of thehigh school students in Ankara to their attitudes for language learning and theirforeign language achievements.Study group of the research has been consisted of 225 9th grade high schoolstudents who are from 5 different public schools in 2014-2015 academic year inÇankaya, Ankara. In the research, a questionnaire to determine the differences ofsocioeconomic statuses and a scale to determine the attitudes for language learninghave been used. A socioeconomic status score has been determined for eachparticipant according to the results of socioeconomic status questionnaire. Anattitude score has been determined for each participant according to the results of thescale. These scores have been used for the analysis. The scores of the tests taken byschool administration and teachers have been used to determine the academicachievements of students in foreign language.ixAccording to research results, it is concluded that the foreign languageachievements of the participants differ from each other significantly according totheir social origin; and the attitudes for language learning of the participants do notdiffer from each other significantly according to their social origin. It is presumedthat students might develop their attitudes not by their social origin but by otherfactors such as teacher’s attitude.