Yerel yönetim örneğinde hayat boyu öğrenme uygulamalarının aktif yaşlanmanın desteklenmesindeki rolü


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2018

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: ÜMMÜGÜLSÜM CANATAN

Danışman: HAYAT BOZ

Özet:

Bu araştırmanın amacı, Ankara Büyükşehir Belediyesi Aile Yaşam Merkezi Yaşlılar Lokali tarafından aktif ve kaliteli yaşlanmanın sağlanması için sunulan hayat boyu öğrenme fırsatlarından yaşlıların nasıl yararlandığını ve bunun günlük yaşamdaki faydasını aktif yaşlanma bağlamında belirlemektir. Bu araştırmada nitel yaklaşım kullanılmıştır. Öncelikle ilgili literatür taranmış daha sonra da yarı yapılandırılmış görüşme formu hazırlanmıştır. Amaçlı örnekleme (maksimum çeşitlilik) ve uygun örnekleme birlikte kullanılarak bir çalışma grubu oluşturulmuştur. Araştırmanın çalışma grubunu, Ankara Büyükşehir Belediyesi’nin Kuşcağız, Planet ve Pursaklar’daki Yaşlı Lokallerinde düzenlenen kurs ve etkinliklere katılan 60 yaş ve üzeri 40 gönüllü oluşturmaktadır. Yaşlılar Lokalindeki yaşlı yetişkinlerle yarı yapılandırılmış ve derinlemesine görüşmeler yapılmıştır. Elde edilen veriler içerik ve betimsel analiz birlikte kullanılarak çözümlenmiştir. Araştırmanın bulguları; Yaşlı Lokallerindeki kurs ve etkinliklere katılan yaşlı yetişkinlerin demografik özellikleri, katılım nedenleri, yaşlı yetişkinler tarafından katılım sağlanan kurs ve etkinliklerin neler olduğu, hayat boyu öğrenme sürecine katılımın yaşlı yetişkinlerin günlük yaşamlarını aktif yaşlanma bağlamında etkileme durumları olarak dört başlıkta ele alınmıştır. Sonuç olarak, erkek katılımcıların sayısının kadınlara oranla daha fazla olduğu ve eğitim düzeyinin kurs ve etkinliklere katılımda önemli olduğu belirlenmiştir. Bununla birlikte ilk sırada gelen katılım nedeninin yeni şeyler öğrenme, ikinci sırada sosyalleşme ve üçüncü sırada da problemlerle baş etme isteğinin olduğu tespit edilmiştir. Yaşlı yetişkinlerin katıldıkları kurs ve etkinlikler; kişisel gelişim kurs ve etkinlikleri, boş zaman değerlendirme etkinlikleri ve sosyo-kültürel etkinlikler olarak sınıflandırılmıştır. Yaşlı yetişkinlerin daha çok resim, müzik, Kur’an-ı Kerim, spor, gezi, piknik ve kahvaltı gibi kurs ve etkinliklere katıldıkları belirlenmiştir. Kurslar ve etkinliklere katılımın yaşlı yetişkinlerin günlük yaşamlarını aktif yaşlanma bağlamında; sosyal katılım, sağlık, yaşam memnuniyeti, emeklilikte üretime devam, kuşaklararası dayanışma ve sosyal sorumluluk olmak üzere beş yönde etkilediği belirlenmiştir. The purpose of this study is to determine how the elderly make use of lifelong learning opportunities provided by the Elderly Clubs of Ankara Metropolitan Municipality Family Life Center in order to ensure the active and quality ageing and its benefits in elderly’s daily life. This study is based on Qualitative approach. The first step involves reviewing the related literature and preparing a semi-structured interview form. A study group is established by using both purposive sampling (maximum variation sampling) and convenience sampling methods. The study group is composed of 40 volunteer older adults aged 60 years and above participating in the courses and activities organized at the Elderly Clubs located in Kuşcağız, Planet and Pursaklar affiliated by Ankara Metropolitan Municipality. Semi-structured and in-depth interviews are conducted with the older adults at the Elderly Clubs. The obtained data are analyzed using both content and descriptive analysis methods. In this study, the research subjects are demographic characteristics of the elderly participating in courses and activities at Elderly Clubs, their reasons for participation, the courses and activities attended by the older adults and how participation in the lifelong learning process affected the daily lives of the older adults in the context of active aging. In conclusion, it is understood that the number of male participants was higher than female’s and the level of education was important for participation in courses and activities. Besides, it was determined that the first reason for the participation of these courses and activities is to learn new things, the second reason is to socialize and the last one is their desire to cope with problems. Courses and activities were attended by elderlies are classified as; personal development courses and activities; leisure time activities and socio-cultural activities. Elderlies were more likely to participate in courses and activities such as painting, music, Quran, sports, tour, picnics and breakfast. It was determined that older adults’ participation in the courses and activities affected in terms of their social participation, health, life satisfaction, continuing production in retirement, intergenerational solidarity and social responsibility in the context of active aging.