1923-1950 döneminde Türkiye'de bilim, sanayi ve teknoloji ilişkisi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2016

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: CEMRE UĞURAL

Danışman: MELEK DOSAY GÖKDOĞAN

Özet:

Cumhuriyet’in kurulduğu ilk yıllarda sanayileşmeye dayalı bir kalkınma modeli izlenmiştir. Mustafa Kemal Atatürk ve Cumhuriyet’in diğer kurucuları bu sanayileşme modelini aynı zamanda bilim ve teknoloji alt yapısı aracılığıyla üretime dayanan bir model olarak ortaya koymuştur. Bu durum yeni Türk toplumunun bir bilgi toplumu haline getirilmesi gerekliliğini de beraberinde getirmiştir. Cumhuriyet’in gerçekleştirdiği toplumsal reformlar, 1930’lardaki bilim ve teknikteki gelişmeler sanayi hamleleriyle yakından ilişkili olmuştur. Hem sanayileşme hem de bilgi toplumu inşası çağdaş uygarlık seviyesine ulaşma yolundaki en önemli adımlar olarak kabul edilmiştir. Sonuçta ortaya bilim, teknoloji ve sanayide yetkinleşmeyi öngören bilim ve teknoloji politikaları tecrübeleri çıkmıştır. Bu tecrübeler yeni Türk toplumunun kültürel ilerlemesini hedefleyen “kapsamlı kalkınma politikasının” bir parçası olmuştur. AbstractThe early years of the establishment of the Republic of Turkey have been followed as a model for the process of industrialization. Mustafa Kemal Ataturk and the other founders of the Republic of Turkey established a production-based model of industrialization, as the science and technology infrastructure emerged simultaneously. This situation also was accompanied with the necessary transformation of Turkish society into a knowledge-based society, or ‘modern society’. Therefore the social reforms that were undertaken by the Republic, have been associated closely with breakthroughs in industrialization, resulting from advances and improvements in science and technology in the 1930’s. Both industrialization and the establishment of a knowledge-based society have been accepted as significant steps for accession to the level of a modern civilization. Ultimately the experiments of science and technology policies that aimed to increase competency in science, technology and industry emerged. These experiments in public administration have been part of a “comprehensive development policy”, which sought culturel development of the new Turkish society as well.