Tezin Yürütüldüğü Kurum: Ankara Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2006
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: Vuslat OĞUZ
Danışman: AYSEL KÖKSAL AKYOL
Özet:Bu araştırma, altı yaş grubundaki çocukların algısal, bilişsel, duygusal bakış açısı alma becerilerinde çocuğun cinsiyetinin, kardeş sayısının, doğum sırasının, anaokuluna devam süresinin, anne-baba yaşının, öğrenim düzeyinin farklılık yaratıp yaratmadığını belirlemek; çocuğun cinsiyetinin, doğum sırasının, anaokuluna devam süresinin, ailedeki çocuk sayısının, anne-baba yaşının, kardeş sayısının, doğum sırasının ve öğrenim düzeyinin annelerin ve babaların empatik becerilerinde farklılık yaratıp yaratmadığını belirlemek, çocukların algısal, bilişsel, duygusal bakış açısı alma beceri düzeyleri ile anne-babaların empatik beceri düzeyleri arasında ve annelerin empatik beceri düzeyleri ile babaların empatik beceri düzeyleri arasında istatistiksel açıdan anlamlı bir ilişkinin olup olmadığını belirlemek amacı ile planlanmıştır. Araştırmaya Ankara il merkezinde Milli Eğitim Bakanlığı'na bağlı, bağımsız anaokullarına devam eden, altı yaş grubunda olan gönüllü olarak araştırmaya katılan 100 çocuk ve bu çocukların annesi-babası dahil olmak üzere 300 kişi dahil edilmiştir. Araştırmada ?Kişisel Bilgi Formu?, ?Bakış Açısı Alma Testi?, ?Empatik Beceri Ölçeği-B Formu (EBÖ-B Formu)? kullanılmıştır. Elde edilen veriler ?t-testi?, ?Tek Yönlü Varyans Analizi?, ?Korelasyon Katsayısı Önemlilik Testi? ile değerlendirilmiştir. Araştırma sonucunda; çocuğun cinsiyetinin, kardeş sayısının, doğum sırasının, anaokuluna devam süresinin, anne-baba yaşının, öğrenim düzeyinin çocuğun bakış açısı alma becerisi üzerinde istatistiksel açıdan anlamlı bir farklılığa neden olmadığı bulunmuştur. Baba kardeş sayısının baba empatik beceri düzeyi üzerinde anlamlı bir farklılığa neden olduğu saptanmıştır (P<.05). Anne öğrenim düzeyi annelerin ve babaların empatik beceri puanları üzerinde .01 ve .05 düzeylerinde anlamlı farklılık yaratmıştır. Korelasyon katsayısı önemlilik testi sonucunda çocukların bakış açısı alma becerileri ile annelerin ve babaların empatik beceri düzeyleri arasında ilişkinin önemli olmadığı bulunmuştur (P>.05). Ayrıca annelerin empatik beceri düzeyleri ile babaların empatik beceri düzeyleri arasındaki önemli bir ilişkinin olmadığı belirlenmiştir (P>.05). Araştırma sonucunda, anne-babalara ve çeşitli kuruluşlara bazı öneriler getirilmiştir. Abstract In this research, it was aimed to determine whether there were a significant difference on the ability of perceptual, cognitive, emotional perspective taking of children in six year age of group by taking into account sexuality of child, sibling number, birth order, duration of attending the nursery schools, age of parents, education level of parents and, whether there were a significant difference on the empathetic skills of parents by taking into account sexuality of child, birth order, duration of attending the nursery schools, child number in house, age of parents, sibling number, birth order and education level and, whether there were a significant relationship between the ability of perceptual, cognitive, emotional perspective taking of children and the empathetic skill levels of their parents and between empathetic skill levels of mothers and empathetic skill levels of fathers. In the study, three of forms were conduted; namey: ?Individual Information Form?, Perspective Taking Test, Empathic Skill Inventory-B Form. All of datas were evaluated with T-Test, One Way Analysis of Variance, Correlation Coeffiarent Significant Test. 300 persons with 100 children in six year age group who are attending the nursey schools of Ministry of education and their mothers and fathers have been included in the research. As a conclusion; sexuality child, sibling number, birth order, duration of attending the nursery schools, ages of parents, education of parents were not found statistically significant on the perspective taking. Sibling number of father were found significant difference on the empathetic skill levels of father (P<.05). Education level of mother were found significant differences on empathetic skill levels of parents on the levels of .01, .05 (P<.01, P<.05). As a result of, Correlation Coefficiens Significant Test it is found that there were no statistically significant relation between perpective taking levels taking skills and empathetic skills of parents (P>.05). Also, it is determined that there were no significant relation between empathetic skill levels of mothers and empathetic skill levels of fathers (P>.05). As results research, suggestion were made to parents and also to various organizations.