Liselere giriş sistemi merkezi sınavı matematik alt testinin kapsam geçerliğinin belirlenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2020

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: SEDA POLAT

Danışman: HAMİDE DENİZ GÜLLEROĞLU

Özet:

Bu araştırmanın amacı, 2018 yılında Liselere Geçiş Sistemi (LGS) kapsamında uygulanan merkezi sınav matematik alt testinin kapsam geçerliğini ve bu alt testte yer alan her bir maddenin, yenilenmiş Bloom taksonomisine göre bilişsel basamağı ile TIMSS ve PISA matematik yeterliklerine göre yeterlik düzeyini belirlemektir. Bu araştırma, betimsel bir araştırma olup tarama modelinde yürütülmüştür. Veri toplama süreci, iki farklı çalışma grubuyla iki basamakta tamamlanmıştır. Bu süreçte veri toplama aracı olarak uzman görüş formları kullanılmıştır. Veri analizinin ilk basamağında, maddelerin hedef kazanımlarının öğrenme ve alt öğrenme alanlarına dağılımları ve temsil etme yüzdelikleri belirlenmiştir. Ayrıca, maddelerin madde-hedef uyum katsayıları ve kapsam geçerlik oranları belirlenmiştir. Veri analizinin ikinci basamağında ise, maddelerin bilişsel basamakları ve matematik yeterlik düzeyleri belirlenmiştir. Araştırmada elde edilen bulgulara göre, matematik alt testi maddelerinin hedef kazanımları, matematik öğretim programındaki öğrenme alanlarına göre homojen bir dağılım göstermiştir; alt öğrenme alanlarına göre ise, bazı alt öğrenme alanlarında homojen bir dağılımın göstermemiştir. Ayrıca, matematik alt testi maddelerinin kapsam geçerliği incelendiğinde, madde-hedef uyum katsayısı kritik değeri ile kapsam geçerlik ölçüt (KGÖ) değerini karşılayan ortak beş maddenin olduğu; alt testte yer alan ortak altı maddenin bu iki kritik değerleri karşılamadığı belirlenmiştir. Geriye kalan dokuz maddenin ise madde-hedef uyum katsayısı kritik değerine ya da KGÖ değerine göre kapsam geçerliğini karşıladığı belirlenmiştir. Bu bilgiler doğrultusunda, 2018 LGS matematik alt testinin kapsam geçerliğini kısmen sağladığı sonucuna ulaşılmıştır. Bununla beraber, 2018 LGS matematik alt testinde yer alan maddelerin ağırlıklı olarak yenilenmiş Bloom taksonomisine göre "uygulama" basamağında; TIMSS matematik yeterliklerine göre "orta" düzeyde; PISA matematik yeterliklerine göre "Düzey 2"de yer aldığı belirlenmiştir. Anahtar Sözcükler: Madde-Hedef Uyum Katsayısı, Kapsam Geçerlik Oranı, LGS, Bloom Taksonomisi The aim of this study is to determine the content validity of the mathematics sub-test applied in central exam the high school transition system (LGS) in 2018, to examine each sub-test item in order to determine their cognitive grade according to the restructured Bloom cognitive domain taxonomy, and to determine their level of competence according to TIMSS and PISA mathematics competences. This research was carried out in the descriptive survey model. The data collection process was completed in two steps with two different working groups. In this process, expert opinion forms have been used as a data collection tool. In the first step of the data analysis process, the intended learning objectives of the test items to the learning field and sub-learning field distributions of these items and their representation percentages were determined. In addition, the index of item-objective congruence and content validity ratio of items have been determined. In the second step of the data analysis process, the cognitive domain levels of items and the levels of mathematical complexity of items were determined. According to the findings obtained in the study, the intended objectives of mathematical sub-test items have a homogeneous distribution in learning fields but they do not show a homogeneous distribution in some sub-learning fields. Moreover, when the content validity of mathematics subtest items were examined, it has been determined that there are agreed five items meeting the indexes of item-objective congruence and CVR values and also agreed six items in the mathematics sub-test do not meet both values. The remaining nine items meet content validity according to the indexes of item-objective congruence or CVR values. Based on this information, it has been determined that the 2018 LGS mathematics subtest partially meet content validity. In addition, it was determined that the 2018 LGS mathematical sub-test items meet the "Application" level in restructured Bloom taxonomy; "Intermediate" level in TIMSS mathematics competency levels; and "Level 2" in PISA mathematics competency levels. Key Words: The Indexes of Item-Objective Congruence, Content Validity Ratio, LGS, Bloom Taxonomy