Türkiye'deki antrenör eğitiminin ilkesel ve yapısal problemlerinin incelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Ankara Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2011

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: BARBAROS SERDAR ERDOĞAN

Danışman: CENGİZ AKALAN

Özet:

Bu çalışmanın amacı, antrenörlük eğitiminde yaşanan İlkesel ve Yapısal Sorunları eğitimciler perspektifinden araştırılmasıdır. Araştırmada; Ankara ve Bartın İlindeki Akademisyen ve aynı zaman spor adamı kimliği olan kişilerle mülakat yöntemi uygulanarak spor sistemimizdeki antrenör eğitiminin durumu ve görülen aksaklıklar ve çözüm yolları sorularak deneyim ve bilgiler etik araştırma ilkelerine sadık kalınarak çalışma ortaya konulmuştur. Araştırma, elde edilen verilerin çözümlenmesinde kullanılan teknikler açısından nitel bir çalışmadır. Araştırma grubunu Ankara Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu, Gazi Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu, Bartın Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu bünyesinde görev yapan 1 Profesör, 1 Doçent, 4 Yardımcı Doçent, 1 Öğretim Görevlisi Dr. ve 1 Araştırma Görevlisi Dr. oluşturmaktadır. Araştırmanın verileri, araştırmacı tarafından geliştirilen 6 soruyu kapsayan yarı yapılandırılmış mülakat formu kullanılarak görüşme yöntemi ile toplanmıştır. Araştırma verileri betimsel analiz tekniği ile çözümlenmiş ve açıklanmaya çalışılmıştır. Araştırmada elde edilen verilerin analizi sonucunda, antrenör eğitiminin problemleri betimsel olarak altı tema altında toplanmıştır. Antrenör eğitiminin problemleri olarak altı farklı ve birbirini tamamlayan boyut, ilgili alan yazımına bağlı bir yaklaşımla incelenmiştir. Türkiye'deki Beden Eğitim ve Spor Yüksekokullarında öğretim üyesi veya öğretim elemanı olarak görev yapan kişilerin antrenör eğitimine bakış açıları farklı boyutlarda karşılaştırmalı olarak değerlendirilmiştir. Sonuç olarak; Antrenör eğitiminin genel olarak, antrenörlük eğitiminde birden fazla ana yapının olduğunu ve kurumlar arası koordinasyonun sağlanamadığını bununla birlikte kurumsal ve yönetmeliklere dair bir kargaşanın yaşandığını, ayrıca federasyonun düzenlediği kurslarda beden eğitimi bölümlerinin antrenörlük eğitiminde geri planda kaldığını, antrenörlük eğitiminin programlarının planlanması ve geliştirilmesi hususunda problemler yaşandığı sonucuna ulaşılmıştır.AbstractThe purpose of this study is research of principal and structural problems in coach education through perspective of educators. In this study, it has been interviewed with academics in Bartın and Ankara who are also engage in sports. It is asked that the summary of trainer?s education in our sport system; the faults or problems and solutions of this problems. The experiences and values are verified by staying with the criteria of ethic researching. Research is a qualitative study in terms of using techniques for analyzes obtained data. Research staff consists of 1 professor, 1 associate professor, 4 assistant professor, 1 dr academician and 1 research assistant who work in Ankara university , Gazi university, Bartın university in department of physical education and sport. Interview form consists of 6 questions prepared by the researcher and the data find with asking half of these 6 questions. Research data analyze and explain with descriptive analyzed technique. The result of analyze, 6 problems find in coaching education. When screen these problems it is seen that these problems are different from each other and complete each other. Academicians? perspectives on coaching education working in this department were examined in different dimension. As a result, in general, there are more structure and inter-agency coordination couldn?t be achieved. Besides it is found that institutional and regulatory chaos is experienced and in courses organized by the federation of physical education department, coach education remains in the background and there are some problems in coach education programs? planning and developing.