Cumhuriyet Dönemi örgün eğitim kurumlarında ahlak eğitimi


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2010

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: SAFİYE KESGİN

Danışman: RECAİ DOĞAN

Özet:

Ahlak eğitimi açısından okul, en az aile kadar önemlidir. Okullarda nasıl bir ahlak eğitimi verileceği ülkenin eğitim felsefesi ve ahlak anlayışlarına göre şekillenmektedir. Eğitim politikaları ve öğretim programları incelendiğinde ülkemizde, Cumhuriyet dönemi boyunca kısa bir dönem dışında hemen hemen her zaman din ile temellendirilmiş bir ahlak öğretiminin esas alındığı söylenebilir. Din temelli ahlak öğretiminin Din Bilgisi, Ahlak Dersleri ve Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi dersleri ile uygulandığı görülür. Bu dersler yoluyla ahlak öğretimi milli ahlak ve iyi bir vatandaş yetiştirme amacına hizmet etmiştir. Ahlak Dersleri'nde, iyi vatandaş yetiştirme hedefi korunmuş, ahlakın dini, psikolojik ve felsefi temelleri öğretilmiştir. Din Bilgisi ve Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi derslerinin programlarında milli değerleri de içeren din merkezli bir ahlak öğretimi anlayışı esas alınmış ve bu ilke hep korunmuştur. 1982 programıyla, program içeriği geliştirilmekle beraber klasik davranışçı yaklaşımla din merkezli bir ahlak öğretimi anlayışı korunmuştur. 2000 yılından sonra ise yaşanan paradigma değişimi ile ders içeriğinde ahlak konularının yoğunluğu ve konuların ele alınış biçimi de artık bu derste din merkezli bir ahlak eğitiminin değil ahlak merkezli bir din öğretiminin yapıldığını göstermektedir. Bundan sonra Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi derslerinde dini ve milli değerler yanında farklı dinlerin evrensel ahlak değerlerine de yer verilmiştir.AbstractWhen moral education is considered, education is at least as important as the family. The kind of moral education which will be given at schools is shaped according to the countries education philosophy and moral understandings. When the education policy and the education programs are examined in our country, it can be said that a moral teaching established by religion was nearly always in principle during the Republic period, except a short period of time. It is seen that, religion based education is done by Religious Knowledge, Moral Education (ME) and Religion Culture and Moral Knowledge (RCMK) lessons. With this lessons moral teaching at the beginning, was helping the aim at raising national morality and good citizens. ME lessons being taught and the aim to raise good citizens continued, the religion of morality, psychological and philosophical principles were taught. In the programs of ME and RCMK lessons a religion focused moral teaching understanding which includes the national values were considered and this principle has always been preserved. Together with the 1982 program, religion based moral education knowledge is preserved by developing the content of the program with classic behaviourist approach. After 2000, with the paradigm change, the density of the moral issues and the style that they are handled in the content of RCMK lessons shows that a morality-based education is being made, not a religion-based moral education. After this, in the RCMK lessons, besides religious and national values, the universal moral values of different religions were included too.