E-devlet kavramı ve uygulamaları : Emniyet teşkilatı örneği


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2014

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: HAKAN KAHRAMAN

Danışman: GAMZE ÖZDEMİR

Özet:

Neoliberal akımların etkisiyle 80’li yıllar, kamu yönetimi alanına işletme biliminden verimlilik, etkinlik ve yönetişim gibi kavramların transfer edildiği dönem olmuştur. İşletme biliminin araştırma konusu olan özel sektörün kesintisiz ve daha verimli bir üretimi hayata geçirmeye yönelik iş süreçlerinde Bilgi ve İletişim Teknolojilerin’den (BİT) faydalanması; e-iş, e-ticaret gibi yeni kavramların ortaya çıkarmıştır. Bu değişim rüzgarı özel sektörle sınırlı kalmayarak kamu hizmetlerinin BİT kullanılarak yürütülmesi anlamına gelen e-devleti meydana getirmiştir. E-devlet ile ilgili literatürdeki birçok tartışma, e-devletin gelecekte devlet yapısında ne tür bir değişime neden olacağı üzerine odaklanmaktadır. Diğer bir tartışma alanı ise e-devletin bilgi çağında modern devletin hizmet sunum biçimi mi yoksa çok daha köklü bir değişimi beraberinde getirecek olan yeni bir yönetim biçimi mi olduğundan geçmektedir. Bu tezin temel amacı e-devletle ilgili olarak bu tartışmalara katkıda bulunmakla beraber Emniyet Teşkilatı’nda mevcut olan e-devlet uygulamalarının hedefler ve sonuçlar bakımından analizini yaparak Türk Kamu Yönetimi E-devlet yapısında yaşanan sorunları tartışmak ve çözüme yönelik tespitlerde bulunmaktır. Tezin birinci bölümünde e-devletin özellikleri, uygulama süreci ve etkileşim alanlarından bahsedilmekte ve e-devletin temel olarak ulaşmaya çalıştığı amaçları ile sürece ilişkin yaşanan sorunlar anlatılmaktadır. İkinci bölümde Türkiye’de e-devletin gelişim süreci, bir plan çerçevesinde AB politikalarından hükümet programlarına kadar sistematik olarak ele alınmaktadır. Son bölümde Emniyet Teşkilatı’ndaki E-devlet Uygulamalarının Türk Kamu Yönetimi E-devlet Yapılanması içerisindeki yeri tespit edilmekte ve Emniyet Teşkilatı E-devlet uygulamaları kurum personeliyle yapılan görüşmeler ışığında ön görülen hedefler ve sonuçlar bakımından tartışılmaktadır. Sonuç olarak Türk Kamu Yönetimi E-devlet yapısında yaşanan sorunlar Emniyet Teşkilatı E-devlet Uygulamaları üzerinden saptanarak, sorunun çözümüne yönelik tespitlerde bulunulmaktadır.AbstractThe 1980's, with the effect of neo-liberal thoughts, has witnessed a shift of public administration from business management to governance and efficiency. Use of information technologies by private sectors which construct the main interest area of business management, in work flows to increase productivity and efficiency has created the new concepts such as e-trade and e-business. This change was not limited with private sector only, it also led to e-government concept which means use of information technologies in public administration services. The literature on e-government technologies, mainly focuses on the possible future effects of e-government on classic state organisations. Other important discussion on the matter is whether e-state is a way of serving people or it is a polity which fundamentally changes the predecessor types of governing. The main aim of this thesis is to contribute to existing literature and analyse the e- government practices of Turkish National Police (TNP). With an inductive method, general problems of e-government implications is articulated and determined with an intention to contribute to the possible solutions. In the first chapter of thesis, characteristics of e- government and interactions with other disciplines are discussed in addition to main aims of e-government applications and the problems faced in the process. In the latter chapter, evolvement of e-government has been articulated systematically and comprehensively including the European Union policies and government strategies. Latest in the final chapter, applications of e-government in Turkish National Police is manifested and the role it plays among general public administration policies is discussed. Furthermore, these applications are analysed comprehensively by the interviews made with TNP personnel. In conclusion the problems of general public administration e-government applications are interpreted with an inductive method by identifying the problems of TNP’s e- government applications with an analytical approach.