Theodor Adorno ve Walter Benjamin'de sanat eserinin doğası


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: RAŞİT GÖRKEM AYTİMUR

Danışman: IŞIL BAYAR BRAVO

Özet:

Bu çalışmada 20. yüzyılın çağdaş iki düşünürü Theodor W. Adorno ile Walter Benjamin'in sanat üzerine olan düşünceleri, sanat eseri bağlamında ele alınmıştır. Düşünürlerin bu bağlamdaki düşünceleri ayrı bölümlerde belirtildiği gibi, birbirleriyle olan yazışmaları temel alınarak, karşılaştırmalı olarak da incelenmiştir. T. Adorno'nun "Eleştirel Felsefe", Kültür Endüstrisi", "Kitle Kültürü", "Müziğin Fetiş Karakteri", "Müziksel Olumsuzlama", ve "Yeni, İlerici ve Diyalektik Müzik" düşünceleri ile W. Benjamin'in "Aura", "Flâneur", "Fantazmagori", "Alegori", "Hikâye Anlatıcısı" gibi kavramları çerçevesinde sanata ve sanat eserine yaklaşımları ele alınmıştır. Sözü edilen düşünce ve kavramlar birbirleriyle karşılaştırılmış ve değerlendirilmiştir. Adorno ve Benjamin'in düşünceleri bağlamında özsel sanat anlayışıyla, teknik gelişmeler sayesinde yeniden üretilmiş yapıtın sanatsal niteliği karşılaştırılmış ve yeni bir sanat düşüncesinin olanağı ifade edilmiştir. Böylece bu düşünürlerin sanat üzerine olan düşünceleri, sanat eseri temelinde belirtilmiş ve bir kavramsal çerçeve oluşturulmuştur. In this study, two contemporary thinkers of the 20th century, Theodor W. Adorno, and Walter Benjamin's ideas on art were discussed in the context of artwork. The ideas of thinkers in this context, as stated in separate sections, are examined comparatively by taking their correspondences with each other. T. Adorno's thoughts of "Critical Philosophy", "Cultural Industry", "Mass Culture", "The Fetish Character of Music", "Musical Negation" and "New, Progressive and Dialectic Music" and W. Benjamin's "Aura", "Flâneur", "Fantazmagori", "Allegory" and "Storyteller" were discussed in terms of art and piece of art regarding their approach. These ideas and concepts have been compared and evaluated with each other. In the context of the ideas of Adorno and Benjamin, a understanding of essential art has been compared with the artistic quality of the work which is replicated with technical developments and the possibility of a new idea of art has been expressed. Thus, the thoughts of these thinkers on art have been stated on the basis of artwork and a conceptual framework has been formed.