Avrupa Birliği'nin bölgeselleşmesi ve ulus devlet: Fransa örneği


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2009

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: RAGIP RUŞEN KÖMÜRCÜ

Danışman: AYŞEGÜL MENGİ

Özet:

Küreselleşme olgusunun günümüzde ulaştığı yeni düzeyde, dünya sisteminde uzunca süredir egemen olan ulus-devlet yapısı ve içeriği tartışmalı hale gelmektedir. Küresel rekabetin ve pazar arayışlarının bir ürünü sayılan ve başlangıçta ulus-devletlerin oluşturduğu bir yapı olan Avrupa Birliği (AB) takip ettiği bölgeselleşme politikalarıyla ulus-devletin varlığını aşındırmaktadır. AB'nin bölgeselleşme ve bölgeler yaratma politikasının temelini, ulus-devlet¬lerin yerini çok da uzak olmayan bir gelecekte bölgelerin alacağı ve AB'nin politik yapısının bu bölgeselleşme için biçilmiş kaftan olduğu düşüncesi oluşturmaktadır. AB'nin gelişimini ulus-devletlerin birliği, ama giderek yok olan ulus-devletlerin birliği olarak algılamak gerekiyor. Ulus-devletlerin çözülmesi, hükümetlerinin halklarına pozitif değere sahip politik metalar sağlayamaması sonucunda halkın çoğunluğunun gözünde meşruluklarını yitirmesi yoluyla olabileceği gibi, yeni türde kurumsal yapılanmalar yoluyla da olabilir. Avrupa Birliği küresel ölçekte kapitalizmle bütünleşmek için izlediği bölgesel politikalarla artık ulus-devletlerle değil alt birim olan bölgelerle doğrudan temasa geçmeyi tercih etmekte, egemenlikleri tartışmaya açmaktadır. Yerel ölçekte kültürel farklılıkları öne çıkarırken, ürün ve hizmetlerdeki aynılaşma çelişkili durumlar yaratmaktadır. Ulus-devlet geleneğinin ve merkezi otoritenin güçlü olduğu Fransa, AB kurucusu olmasına karşın AB'nin bölge politikalarına karşı bir direnç noktası konumundadır. Avrupa Anayasası'na ret oyu veren Fransız halkı arasında Küreselleşme karşıtlığı yaygındır. Bu tez çerçevesinde sözü geçen kavramlar tartışılmış Fransa örneği üzerinde AB bölgeselleşmesi ve Ulus-devlet arasındaki ikilem açıklanmaya çalışılmıştır.Abstract At present, with the new form of globalisation phenomenon, the structure and the content of nation-state that has been dominating the world system become controversial. The European Union, which has been considered as a product of both global competition and seeking for markets was a structure formed of nation states at the beginning. In the course of time the regionalism policies followed by the EU started eroding the existence of the nation state. The basis of the EU?s regionalism and creation of new regions policies is formed of two factors. One is the vision (prevision) that the nation states will be superseded by the regions in the future. The other factor is the idea of the EU?s political structure is the most appropriate one for the regionalism. The development of the EU should be perceived as a union of state nations which will gradually change into a new form. Since the nation states could not meet the changing and rising demands of their citizens, they lost their legitimate positions. The EU now contacts with the regions as sub-units rather than the state nations as a result of its regional policies that are being followed in order to integrate with capitalism at the global scale. Thus, the controverseries on the sovereignty of the nation states started. The EU?s regional policies on the one hand, support local cultures, but on the other hand these policies impose a unification of products of services (create a unifying European identity). This unification creates conflict. In France, where the nation state heritage and central authority are two pillars the EU?s regional policies meet strong opposition, although the country is a founding member of the EU. The opposition of globalisation is widespread among French community who voted against European Constitution. In the framework of this thesis, above mentioned notions were discussed and in line with the example of France, the conflict (dilemma) between nation states and the EU regionalism is explained.