Ernest Harms ve Ronald Goldman'ın dini gelişim kuramları bağlamında dini içerikli çocuk kitapları


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2016

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: ASLIHAN YILDIZ

Danışman: RECAİ DOĞAN

Özet:

Gelişimsel bir varlık olan insanın, bir dini tanıyıp benimsemesi diğer gelişim alanlarında olduğu gibi dinamik bir süreçtir. Dini gelişim alanı olarak tanımlanabilecek bu alan, yaş, çevre vb. faktörlerin etkisiyle, özelliklerinin ve ihtiyaçlarının farklı olduğu çeşitli aşamalardan oluşmaktadır. Din psikolojisi konusu olan dini gelişim, din eğitimi bilimiyle yakından ilgilidir. Çünkü dini gelişim ve bu gelişimi açıklama yönündeki bilimsel çalışmalar, din eğitiminin teori ve pratiğini etkilemektedir. Böylece bireyin dini gelişim seyri bilinmeden planlanacak bir din eğitiminin çok gerçekçi olamayacağı ortadadır. Din eğitiminde önemli yardımcı materyallerden biri dini içirikli çocuk kitaplarıdır. Çocuk kitapları, gelişim süreçlerini desteklemesi bakımından, çocuğun yaşamını biçimlendirmede önemli bir işleve sahiptir. Çocukluk yıllarında kitaplar aracılığıyla çocuğa sunulan kahramanlar ve uyaranlar, hayatın diğer evrelerindeki davranışların biçimlendirilmesinde etkili olmaktadır. Bu anlatılanlardan yola çıkılarak hazırlanan çalışmamızın giriş bölümünde problem durumu, araştırmanın amacı, önemi ve temel kavramlar hakkında bilgi verilmiştir. Birinci bölümde Ernset Harms ve Ronald Goldman‟ın dini gelişim kuramları derinlemesine ele alınarak incelenmiştir. Dini içerikli çocuk kitapları tanımlanarak, dini gelişim alanına katkıları tartışılmıştır. İkinci bölümde araştırmanın modeli, evreni, örneklemi ve veri toplama araçları anlatılmıştır. Üçüncü bölümde ise Ernest Harms ve Ronald Goldman‟ın dini gelişim kuramları bağlamında okul öncesi ve ilkokul kitaplarından ulaşılan bulgulara ve yorumlara yer verilmiştir. Dördüncü bölümde ise çalışmamızda ulaştığımız sonuçlar ve din eğitimi ile ilgilenenlere ve dini içerikli çocuk kitabı alanında yayın yapanlara öneriler getirilmiştir. AbstractTo recognize and embrace a religion is a dynamic process, as in other areas of development, for people with developmental assets. This area that can be defined as an area of religious development consists of several stages of different characteristics and needs with factors such as nature, age, etc. Religious development which is the subject of the psychology of religion is closely related to the science of religious education. Because scientific studies in the direction of religious development and description of this development affects the practice and theory of religious education. Thus it is clear that areligious education planned without knowing the process of a religious development of the individual will not be very realistic. One of the important auxiliary materials in religious education is children's books with religious content. In terms of supporting the developmental process, children's books have an important function in affecting a child's life. Hero and stimuli presented to children through books during his/her childhood are effective in shaping behavior in other stages of life. In this thesis, it will be analyzed children's books with religious content in the context of religious development theories. In the introduction, the problem, the purpose and importance of the thesis and key concepts was studied. In the first part, religious development theories of Goldman Ronald and Ernest Harms were examined in depth. Defining children's books with religious content it is discussed their contributions to religious development. In the second part, the research model, sample and data collection tools are explained. In the third part, it is examined the findings and comments about books prepared for children of pre-school and primary school in the context of religious development theories of Ernest Harms and Ronald Goldman. In the fourth part, it is put forward suggestions for religious educator and publisher of religious children‟s books in the framework of our findings.