Ankara ili meslek liselerinde çalışan eğitimci olmayan personelin yaşadığı sorunlar ve çözüm önerileri


Tezin Yürütüldüğü Kurum: Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2009

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Mehmet Ali ELÇEVİK

Danışman: YASEMİN KEPENEKCİ

Özet:

Bu araştırmada Ankara ili meslek liselerinde çalışan eğitimci olmayanpersonelin yaşadığı sorunlara ve bu sorunların çözümüne ilişkin yöneticiler ileeğitimci olmayan personelin görüşlerinin belirlenmesi amaçlanmıştır.Araştırmanın çalışma grubunu 15 yönetici ile 15 eğitimci olmayan personeloluşturmaktadır. Araştırmada bir nitel araştırma tekniği olan görüşme tekniğikullanılmıştır. Bu araştırmada elde edilen önemli bulgular ise şöyledir:Katılımcıların eğitimci olmayan personelin sorunlarına ilişkin görüşlerive çözüm önerileri arasında benzerlik vardır. Katılımcılara göre eğitimciolmayan personel yöneticiler ve öğretmenler tarafından kimi olumsuzdavranışlara maruz kalmaktadır. Bu yüzden eğitimci olmayan personelin okulyönetimindeki önemi konusunda yöneticilerin ve öğretmenlerin semineryoluyla bilinçlendirilmesini önermektedirler. Katılımcılara göre öğrencilerinçevreyi temiz tutmamaları ve çevrelerine zarar vermeleri hizmetlilerin işyükünü artırmaktadır. Eğitimci olmayan personelin görev tanımları açık ve netdeğildir. Personelin güncel görev tanımları yapılmalıdır. Atamalardakikurumun muvafakati şartı sorun oluşturmaktadır. Personel eksikliği nedeniyleeğitimci olmayan personelin iş yükü ve çalışma saatleri artmaktadır vehakların kullanılmasında sorunlar yaşanmaktadır. Personel fazla mesaiücretini alamamaktadır. Eğitimci olmayan personel işlerinin gerektirdiğiniteliklere sahip olduklarını düşünürken yöneticiler bunun tersinidüşünmektedir. Eğitimci olmayan personel okul yönetimine katılmakonusunda sorunlar yaşadıklarını belirtirken yöneticiler yine bu görüşe dekatılmamaktadır. Katılımcılar eğitimci olmayan personele düzenli aralıklarlahizmet içi eğitimlerin verilmesi gerektiğini düşünmektedirler.AbstractIn this research, it has been aimed to identify the problems which thenon teaching staff of vocational schools has experienced and the solutions tothese problems in Ankara. The study group of this research comprises of 15administrators and 15 non teaching staff. In the research, the technique ofinterview which is a kind of qualitative research method has been used. Theimportant findings obtained in this study are the following:There is similarity between views of participants about non teachingstaffs? problems. Staff is exposed to negative behaviors by administratorsand teachers. Administrators and teachers should be made conscious aboutimportance of non teaching staff via seminar. Polluting and damaging toenvironment by students increase work load of cleaning staff. To makestudents conscious of the importance of non teaching staff, education shouldbe given to students. Job definitions of staff are not clear. Job definitionsshould be updated. At appointment consent of institution provision cause aproblem and it should be cancelled. Because of lack of staff, work load andworking hours of staff increase and problems about using legal rights arise.Staff can?t take overtime pay. Enough amounts of staff should be employed.Staff thinks that they have qualifications required by their jobs butadministrators don?t think so. Contrary to administrators staff thinks that thereis some problems about participation to school management. Bothadministrators and staff think in-service training should be given regularly.