Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2020
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: İREM DEMİRBİLEK ZORBA
Danışman: KAAN ZÜLFİKAR DENİZ
Özet:Bu araştırmanın amacı, açık uçlu maddelerden oluşmuş personel alımı sınavına katılan bireylerin cevaplarının, farklı puanlayıcılar tarafından değerlendirilmesiyle elde edilen verilere genellenebilirlik kuramındaki farklı desenler uygulanarak G ve K çalışmalarının yapılması ve bu çalışmaların sonucunda elde edilen G ve Phi katsayılarının analiz edilip yorumlanmasıdır. Araştırmanın çalışma grubu, ASYM'nin uyguladığı açık uçlu maddelerden oluşan personel alımı sınavına katılan 211 bireyin Hukuk alt testinde yer alan maddelerin iki puanlayıcı ile değerlendirilmesi ile elde edilen verilerden oluşmuştur. Testte bireylere dört soru sorulmuştur ve bu sorulardan istedikleri iki tanesini cevaplamaları istenmiştir. Bireylerin cevapları da iki puanlayıcı tarafından değerlendirilmiştir. Bireylerin en çok seçtikleri maddeler belirlenerek veri sınırlandırılmış ve 93 birey ile oluşturulan veri üzerine (bxmxp) çaprazlanmış deseni uygulanmıştır. Bireylerin maddeler ve puanlayıcılarla çapraz tasarlandığı ve maddelerin puanlayıcılara yuvalandığı (bx(m:p)) yuvalanmış deseni uygulamak amacıyla veriler sınırlandırılmış ve 40 bireyden elde edilen veri üzerinde yuvalanmış desen uygulanmıştır. Araştırmanın alt amaçlarını analiz edebilmek amacıyla çaprazlanmış ve yuvalanmış desenleri ile G çalışması yaparak göreceli ve mutlak hata varyansları ve G ve Phi katsayıları hesaplanmıştır ve K çalışması yapılmıştır. Desenlere ait varyans bileşenlerinin tahmin edilmesi, bileşenlerin varyans açıklama yüzdelerinin hesaplanması ve K çalışmalarının yapılması amacıyla 2006 yılında Jean Cardinet tarafından geliştirilen EduG programı kullanılmıştır. G çalışması sonuçlarına göre (bxmxp) deseninde G ve Phi katsayıları sırasıyla 0,33 ve 0, 29 elde edilirken (bx(m:p)) deseninde G ve Phi katsayıları sırasıyla 0,76 ve 0,64 elde edilmiştir. K çalışması sonuçlarına göre (bxmxp) deseninde puanlayıcı sayısının artırılması ile (bx(m:p)) deseninde ise madde sayısının artırılması ile güvenirliğin arttığı gözlemlenmiştir. The purpose of this study is to conduct G and D studies by applying different designs in generalizability theory to the data obtained by evaluating the answers of individuals who participate in a job entrance exam consisting of open-ended items by different raters, and to analyze and interpret the G and Phi coefficients obtained as a result of these studies. The study group of the study was obtained with the group of 211 individuals participating in the open-ended items applied by ASYM with two raters in the Law subtest. In the test, they were asked to select to answer two of four questions. Individuals' answers were also evaluated by two raters. The data was limited by determining the items that individuals chose the most and a crossed design (bxmxp) was applied on the data created with 93 individuals. Individuals are cross-designed with items and raters and items are nested to raters in order to apply (bx(m:p)) the nested design, the data were limited and nested design was applied on the data obtained from 40 individuals. In order to analyze the sub-objectives of the study, the relative and absolute error variances and G and Phi coefficients were calculated by making G study with crossed and nested designs and D study was conducted. EduG program developed by Jean Cardinet in 2006 was used in order to estimate the variance components of the designs, calculate the variance explanation percentages of the components and conduct D studies. According to the results of the G study, the G and Phi coefficients calculated 0,33 and 0,29 for (bxmxp) design, and 0,76 and 0,64 for (bx(m:p)) design respectively. According to the results of the K study, it was observed that increasing the number of raters in the (bxmxp) design and increasing the number of items in the design (bx (m: p)) increased the reliability.