İlköğretim din kültürü ve ahlak bilgisi öğretmenlerinin kavram ve kavram öğretimi sürecine ilişkin görüşleri


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2020

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: HABİBE ERVA UÇAK

Danışman: RECAİ DOĞAN

Özet:

Tarihsel arka planı içerisinde kendi iç ve dış dinamikleri bulunan ve kendine has kavramsal çerçeveye sahip Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi dersinin önemli bileşenlerinden biri de kavram ve kavram öğretimi sürecidir. Kavram ve kavram öğretimi, dersin temellendirilmesi, ilke, olgu ve genellemelerin geliştirilmesi gibi bir çok boyutun yanı sıra dersin hedeflerine ulaşılmasını sağlayan temel öğrenme ürünleri ve öğretim süreçleridir. Bu doğrultuda araştırmanın problematiği Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi öğretmenlerinin kavram öğretimi ve sürecine ilişkin görüşlerinin neler olduğu ve kavram öğretimine yönelik gerçekleştirilen faaliyetlerin niteliği ve nasıllığı üzerine kurgulanmıştır. Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi öğretmenlerinin görüşleri doğrultusunda derste yer alan kavramların öğretimine yönelik eğitsel faaliyetleri kuşatan süreci betimlemek amaçlanmaktadır. Bu amacı gerçekleştirebilmek için nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması yoluyla kavram öğretimi sürecinde tercih edilen strateji, yöntem ve teknikler; kavram öğretiminde dikkat edilen eğitsel ilkeler; somutlaştırma ve kalıcılığı sağlamaya yönelik uygulamalar; öğrencilerin sahip olduğu kavram yanılgıları; ölçme ve değerlendirme aşaması; kavram öğretiminde karşılaşılan güçlükler ve ihtiyaç durumları, görüşme yoluyla elde edilen verilerle betimlenmeye ve tartışılmaya çalışılmıştır. Bu doğrultuda araştırmada veri toplama aracı olarak yarı yapılandırılmış görüşme tekniği ve veri analizi yöntemlerinden betimsel analiz tercih edilmiştir. Anahtar Kelimeler: Din Öğretimi, Kavram, Kavram Öğretimi, Kavram Öğrenimi, Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Dersi Concepts and their teaching are one of the important objectives of the Religious Culture and Moral Knowledge course which has internal and external dynamics within its historical background and has its own conceptual framework. Concept and concept teaching are the basic learning elements and teaching processes providing the objectives of the course as well as various aspects including the foundation of the course and the development of principles, facts and generalities. In this regard, the problematical aspect of the research is based on the opinions, thoughts of the teacher of Religious Culture and Moral Knowledge course and their opinions related to concept teaching and its process and the features, quality and the ways related to the activities carried out by teachers in terms of concept teaching. The aim of the research is to describe the process encompassing educational activities for teaching the concepts including the opinions of the teachers of Religious Culture and Moral Knowledge course in line with the course. In order to realize this aim, by means of a qualitative research methods case study, preferred strategies, methods and techniques in the concept teaching process; educational principles in concept teaching; related to embodying and continuance; misconceptions of students; measurement and evaluation phase; the difficulties and necessities of concept teaching are opened up for discussion and tried to be described with the data obtained through the interview. In this regard, descriptive analysis, which is a semi-structured interview technique and data analysis methods have been preferred as the data collection tool. Keywords: Teaching of Religion, Concept, Concept Teaching, Religious Culture and Moral Knowledge