Elektronik ticaretin gelişimi ve Türkiye'de işletmeden işletmeye (B2B) elektronik ticaret üzerine bir araştırma


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2020

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: CANER YÜKSEK

Danışman: MUSTAFA KADİR DOĞAN

Özet:

İçinde bulunduğumuz yüzyılda oluşan teknolojik gelişimler, bilhassa bilgisayar ve internet teknolojilerinin hızlı bir gelişme göstermesi, bilgi toplumunun meydana gelmesine önemli bir katkı sağlamıştır. Bilgi toplumunda gerçekleşen hızlı dönüşümler, hem insanların hem de işletmelerin interneti etkili biçimde kullanarak ticaret yapmalarına şans tanımış, dünya ekonomilerinde "e-ticaret" olarak tanımlanan yeni bir kavram ortaya çıkmıştır. Türkiye'de faaliyet gösteren işletmelerin küreselleşen ve elektronik bir hal alan dünya ekonomilerindeki rekabet gücünü ve pazar payını artırabilmek adına internet ve bilgisayar teknolojilerine etkin bir biçimde entegre olmaları gereklidir. Bu çalışma, e-ticaretin işletmelerin yapısı üzerinde rekabet, yenilik ve verimlilik bakımından nasıl bir etkisinin olduğunu ve bunun Türkiye için önemini açıklamaktadır. Bu çalışmada işletmeden işletmeye (B2B) e-ticaretin işletmelere sağlayacağı yararlar ve avantajlar belirtilerek, geleneksel B2B ticaretten B2B e-ticarete geçiş aşamasında yaşanması muhtemel sorunlara çözüm önerileri getirilmiştir. Bununla birlikte işletmelerin e-ticarete ilişkin düşüncelerini ve e-ticareti kullanma durumlarını araştıran bir anket çalışması hazırlanmış ve uygulanmıştır. Anket sonuçlarına ilişkin analizlere çalışmanın son bölümünde yer verilmiştir. Anahtar Kelimeler: E-ticaret, E-Ticaret, KOBİ, İşletme, İnternet Especially thanks to the evolution of computer and internet, technological developments of this era contribute to knowledge society. The rapid revolutions of knowledge society gives a chance to both people and businesses to use internet effectively in their trade activities. In this context, one of a new economic concept, electronic commerce, has been arised in the world economies. The operating businesses in Turkey should integrate themselves to the internet and new technologies in order to increase marketing and competitive capability in a global and digital world. This study explains how electronic commerce effects the business structure for competitive, innovative and productive attitudes under the terms of electronic commerce and the importance of it for Turkey. In this study, the benefits and advantage of Business to Business (B2B) electronic commerce to the business is analysed and the recommendations for solving possible problems of transition from conventional B2B commerce to B2B electronic commerce are proposed. In addition a survey has been prepared and applied to analyse businesses' perception and using rate of e-commerce to find out outputs of e-commerce tendency. The outputs of the survey and analysis of it are also studied in the last chapter of study. Keywords: Electronic Commerce, E-Commerce, Business, Internet