Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının meslek bilgisi yeterliklerinin geliştirilmesinde ders imecesi uygulaması


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: TOLGAHAN AYANTAŞ

Danışman: GÜRCAN GÜRGEN

Özet:

Bu çalışmada sosyal bilgiler öğretmen adaylarının meslek bilgisi yeterliklerinin ders imecesi uygulamasıyla gelişiminin ortaya konması amaçlanmıştır. Uygulama odaklı eylem araştırması modelinde kurgulanan araştırma, bir devlet üniversitesinde, amaçlı örnekleme yöntemlerinden ölçüt örnekleme yöntemi doğrultusunda belirlenen, 4 kadın, 4 erkek toplam 8 sosyal bilgiler öğretmen adayı ile yürütülmüştür. Eylem araştırması öncesinde araştırmanın problem durumunu ortaya koymak için doküman analizi, alanyazın taraması ve sosyal bilgiler alan uzmanlarıyla görüşmeler yapılmıştır. Uygulama odaklı eylem araştırmasından elde edilen veriler betimsel içerik analizi doğrultusunda yorumlanmıştır. Araştırma sonucunda elde edilen bilgiler ışığında ders imecesi mesleki gelişim modelinin; sosyal bilgiler öğretmen adaylarının meslek bilgisi yeterliklerinden özellikle ders planlama becerilerini geliştirdiği, öğretmen adaylarını yaratıcı ve eleştirel düşünme becerilerini kullanmaya yönlendirdiği, ortaya konan öğretim süreçlerinin ders imecesi öncesindekine nazaran çok daha verimli çıktılarının olduğu ve öğretmen adaylarının alan bilgisini organize ederek sunma, dersi etkili yürütme, hitap ettikleri grubun özelliklerini tanıma ve teknolojiyi etkin kullanma becerilerinde gözle görülür olumlu değişim ve dönüşümlerin yaşandığı sonuçlarına ulaşılmıştır. The purpose of this study is to evaluate the development of pre-service social studies teachers' professional teaching knowledge through lesson study.The study was designed through the application-oriented action research model. The participants of the study were determined by criterion sampling and composed of 4 female and 4 male pre-service teachers of social studies studing at a public university. The problem of the study draws on document review, literature review and interviews with experts in social studies carried out prior to the application-oriented action research. The data constructed through action research were analysed by using content analysis technique. The findings of the research indicate that lesson study as a professional development model developed pre-service teachers' professional knowledge, especially lesson planning skills and encourage them to use creative and critical thinking skills; that learning outcomes are more productive compared to those achieved in the process before the lesson study; and that there are positive changes and transformations in pre-service teachers' skills of presenting subject matter knowledge in an organized manner, instructing effectively, having information about the group participating in the lesson, and using technology effectively.