İngilizce Öğrenme Sürecinde Konuşma Edimi ile Eleştirel Düşünme Becerisi Arasındaki İlişki


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2018

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: MUSTAFA UĞURLU

Danışman: Dilek Peçenek

Özet:

Bu çalışmanın amacı, katılımcıların İngilizce öğrenme sürecinde konuşma edimleri ile eleştirel düşünme becerileri arasındaki ilişkiyi incelemek ve öğrencilerin eleştirel düşünme becerileri ile konuşma edimlerinin cinsiyet değişkenine göre farklılaşıp farklılaşmadığını ortaya koymaktır. Çalışmaya, Kırşehir Ahi Evran Üniversitesi Yabancı Diller Yüksekokulu hazırlık sınıflarında okuyan toplam 117 öğrenci katılmıştır. Veri toplama aracı olarak, Kişisel Bilgi Formu, Eleştirel Düşünme Eğilimi Ölçeği ve A2 Düzey Konuşma Sınavı kullanılmıştır. Konuşma sınavının puanlanmasında dereceli puanlama anahtarı kullanılmıştır. Verilerin analizinde betimsel analiz tekniklerine ek olarak çoklu korelasyon ve bağımsız gruplar t-test analizi gerçekleştirilmiştir. Elde edilen bulgular, hazırlık sınıfı öğrencilerinin eleştirel düşünme becerilerinin yüksek düzeyde olduğunu göstermektedir. Eleştirel düşünme becerisinin üstbiliş, esneklik, sistematiklik, azim-sabır ile açık fikirlilik alt boyutlarında da öğrencilerin yüksek düzeyde eleştirel düşünme becerisine sahip olduğu gözlemlenmiştir. Öğrencilerin konuşma edimine ilişkin puanlarının orta düzeye yakın olduğu söylenebilir. Öğrencilerin eleştirel düşünme becerileri ile konuşma edimleri arasındaki ilişkinin istatistiki olarak anlamlı bulunmamasının yanı sıra, bu ilişkide cinsiyet değişkeninin veya dil düzeyinin etkisi de gözlemlenmemiştir. Öğrencilerin eleştirel düşünme becerileri ve alt boyutları ile konuşma edimi ve bileşenleri cinsiyet değişkenine göre farklılaşmamaktadır. The purpose of the study is to investigate the relationship between speaking performance and critical thinking skills of students during the process of learning English and also to determine how students' speaking performance and critical thinking skills differ with regard to gender. A total number of 117 students in prep classes at Kirsehir Ahi Evran University School of Foreign Languages participated in the study. As for data collection instruments, Personal Information Form, Critical Thinking Tendency Scale, and A2 Level Speaking Test were used. A rubric was used to assess students' performance in the speaking tests. In addition to descriptive statistics, multiple correlation and independent sample t-test were utilized to analyze the data. The results pointed out that prep school students demonstrated high level critical thinking skills both in general and in sub-themes of metacognition, flexibility, systematicity, tenacity-patience and open-mindedness. Students' speaking performance level was calculated to be close to average level. The relationship between speaking performance and critical thinking skill was not statistically significant, and there is no effect of gender or speaking performance level on this relationship. Students' critical thinking skill with its sub-themes and their speaking skill with its components do not differ with regard to gender.