Tezin Türü: Doktora
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2024
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: GÜLBAHAR YILMAZ
Danışman: Berna Aslan
Özet:
Bu araştırma, Cambridge Uluslararası Eğitim Programının eğitim öğretim süreçlerine nasıl yansıdığını ortaya koymayı amaçlamaktadır. Çalışma kapsamında Cambridge Uluslararası Okulu ünvanına sahip olan Türkiye genelinde altı ildeki 14 okuldan veri toplanmıştır. Cambridge programına katılan öğrenciler, öğretmenler ve koordinatörler çalışma grubunu oluşturmaktadır. Öğrenci Anket Formu, dört okuldan 36 onuncu ya da on birinci sınıfa devam eden öğrencilere ve Öğretmen Anket Formu ise 94 Cambridge öğretmenine uygulanmıştır. Görüşmeler kapsamında ise 11 Cambridge koordinatörü ve 22 Cambridge öğretmeni ile birebir görüşülmüştür. Araştırma, nitel araştırma desenlerinden tekli durum çalışmasıdır.
Bulgular, Cambridge programına girişte ölçütlerin olduğuna ve bu programa yalnızca başarısını kanıtlamış öğrencilerin seçildiğine işaret etmektedir. Bu durum, Türkiye’de Cambridge programının çoğunlukla başarılı öğrenciler için ilave bir program olarak kabul edildiğini göstermektedir. Cambridge programını uygulayan devlet okulu sayısının sınırlı düzeyde kalmasıyla birlikte sosyoekonomik avantajlara sahip olmakla bu programın kapıları aralanmaktadır. Cambridge programı, ulusal eğitim sisteminin eksiklerini tamamlamada ve merkezi sınavlara hazırlanmada etkili bir yol olarak görülmektedir. Çocuklarının alternatif bir eğitim almasını isteyen ve gelecekteki eğitim ve kariyer fırsatlarını çeşitlendirmeyi amaçlayan ailelerin yönlendirmesiyle öğrenciler, programa dâhil olmaktadır. Okullarda ulusal ve uluslararası programın bir arada olmasına karar verilmesi durumunda, yeterli ve profesyonel düzeyde program haritalama çalışması yapılmadığı takdirde öğrencilerin ve öğretmenlerin okul zamanı içerisinde iki programın da gerekliliklerini yerine getirmeye çalışırken iki katı bir program yükünün altında kalabildiği ve bu durumun okul programında uyumsuzluğa neden olabildiği belirlenmiştir. Araştırmanın bulgularından hareketle geliştirilen önerilerin başında, okulda bütüncül bir program oluşturulması ve programın farklı başarı düzeylerine ve yeteneklere sahip öğrencilerin de dâhil olabilmesini sağlayacak bir yapıya dönüştürülmesi gerektiği gelmektedir.
Anahtar Sözcükler: Uluslararası eğitim, Cambridge uluslararası eğitim programı, K-12 düzeyinde uluslararasılaşma, uluslararası okullar.