İkinci yabancı dil Almancanın öğretiminde yabancı dil öğretim kurumlarının uygulanabilirliği


Tezin Yürütüldüğü Kurum: Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2013

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Efkan MARIM

Danışman: DURSUN ZENGİN

Özet:

Günümüz yabancı dil öğretimi; öğrenciye öğrenme sürecinde bilgi dersi verme anlayışından uzak, Dinleme, Okuma, Konuşma ve Yazma gibi dört temel becerilerde alışkanlık ve beceri kazandırma anlayışı üzerinde durmaktadır. Ancak yöntemsiz işlenen bir ders söz konusu temel becerilerin hem öğrencinin öğrenmesini hem de öğreticinin öğretmesini olumsuz yönde etkileyecektir. Bu düşünceden hareketle araştırmamızda, L1i Türkçe olan öğrencinin yönlendirme ile yabancı dil Almanca öğrenirken her iki dilin yapısal ve sosyal ortamlardaki kullanım farklılığından dolayı, algılanması ve öğrenilmesi zor konuları eklektik bir yaklaşım ile sınıf ortamında uygulanabilirliği olan en uygun dil öğretim kuramlar aracılığı ile işlevsel konuları dilbilgisi havasında olmayan, katılımı sağlayan ve kelime bilgisi ile zenginleştirilmiş bir dersin uygulanabileceğine dair bakış açısı hedeflenmiştir. Bunun için önce Vardamsal bir araştırma ile anket tekniği uygulaması yapılarak yabancı dil Almanca dersine, Pamukkale Üniversitesi bünyesinde, dört fakültede L2 ve/veya seçmeli olarak eğitimine devam eden 318 Türk lisans öğrencilerinin Eğitim Bilgileri, Kendi Öğrenme Sürecine İlişkin Düşünceleri, Davranışları ile ilgili Düşünceleri, Duyu Organları Kullanımı İle İlgili Düşünceleri ve Kişiliği İle İlgili Düşünceleri saptamaya çalışılmıştır. Elde edilen frekans verilerine göre Dilbilgisi -Çeviri Yöntemi, Wilhem Viëtor, Doğrudan Yöntem, İşitsel Yöntem, İşitsel - Görsel Yöntem, Davranışçı Öğrenme Teorisi, Karşılaştırılmalı Analiz, Tüm Fiziksel Tepki, Telkinsel Öğrenme ve İletişimsel Yaklaşım kuramları belirlenerek Präsens kuralsız ve tarz eylemlerin çekimleyebilme ile ilgili ?Konu Anlatımı ve Alıştırma bölümü oluşturulmuş ve öneriler sunulmuştur. Abstract The Applicability Of Foreign Language Teaching Theories In German Teaching As Second Foreign Language, Todays foreign language teaching focuses on the four basic skills of language mainly listening, reading, speaking and writing rather than just providing the learners with knowledge during their learning procedure. However, a lesson applied without a specific method affects both the teachers teaching and the students learning the mentioned skills negatively. Taking this into consideration, in this study, it is aimed to make Turkish native speaker students learn German, and have the point of view that while learning German as a foreign language, with guidance, students can be taught a lesson in which the topics that are difficult to comprehend and learn due to the differences in structural and social formation between both of the languages, in an eclectic approach and with most suitable language teaching theories applicable in classroom atmosphere, so that the lesson will be enriched in vocabulary, encourage participation, handle the functional topics without a grammar based atmosphere. Therefore, with an inferential research by applying a questionnaire, some valuable data related to the Educational Background, Thoughts about their own learning procedure?, ?Thoughts about the behaviors, ?Thoughts about the use of sense organs and ?Thoughts about the personality of 318 students who study German as a second foreign language or as an elective course in four different faculties in Pamukkale University. According to the frequency of the data, the theories, specifically, Grammar-Translation Method, Wilhem Viëtor, Direct Method, Audio-Lingual Method, Audiovisual Method, Behavioristic Method, Contrastive Analysis, Total Physical Response, Suggestopedia and Communicative Approach were determined, and the part namely Lesson Explaining and Exercise? about Präsens irregular and Modal Verbs conjugation was formed and some suggestions were presented.