Medyanın dili, madunun temsili ve biyopolitika: 2000 ölüm orucu üzerine bir inceleme


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: ARZU ALTUNDİŞ

Danışman: GÖKHAN ATILGAN

Özet:

Türkiye cezaevlerinde 2000 yılında yaşanan ölüm orucu eylemi ve Hayata Dönüş Operasyonu adlı devlet müdahalesi pek çok bakımdan bir biyopolitika okuması yapmaya olanak sağlar. Bu çalışma da bahsedilen olay çerçevesinde beden siyasetini ve ötekinin medyada temsilini köşe yazıları üzerinden değerlendirir. Bu bağlamda çalışmanın temel sorunsalı, devlet ve beden arasında var olan güç/iktidar ilişkisi karşısında köşe yazılarının madunu nasıl temsil ettiği ve madunun bu temsili nasıl yorumladığıdır. Bu soruyu cevaplamak üzere çalışmada, güç sahibi kurum ve kuruluşların söylemlerinin haber metinlerinde nasıl yeniden üretildiği sorusunun cevabını arayan van Dijk'ın eleştirel söylem çözümlemesi yöntemi ve alımlama yöntemi kullanıldı. Eleştirel söylem çözümlemesi yöntemi çalışmanın ilk aşamasında, örnek olayın köşe yazılarında nasıl tartışıldığı, hangi bağlamlarda ele alındığı ve nasıl kategorize edildiğini ve devletin beden denetiminin köşe yazılarındaki tezahürünü yorumlamayı sağladı. Çalışmanın ikinci aşamasındaki alımlama çalışması, örnek olayın muhataplarının hem kendilerini anlatabilmelerini hem de "kendileri adına" konuşanları yorumlayabilmelerini olanaklı kıldı. Bu bağlamda çalışmanın ikinci aşamasında köşe yazılarının olayın muhatapları ve dönemin önemli tanıklarından TAYAD'lı (Tutuklu ve Hükümlü Aileleri ile Dayanışma Derneği) ailelerle alımlama çalışması çerçevesinde yaptığım görüşmeleri yorumladım. Bu görüşmeler, alımla çalışması için seçilen 6 köşe yazısının ailelerle okutulmasının ardından mülakat yöntemiyle yapıldı. Çalışmanın sorularına cevap bulmakta biyopolitika kavramının yanı sıra paternalizm, şiddet, nekro-politika, çıplak hayat kavramları kolaylaştırıcı oldu. Çalışmanın bulguları, köşe yazılarında ölüm orucu eyleminin meşru bir hak arama eylemi ve hapishanenin de direniş mekânı olarak tahayyül edilmediğini göstermesinin yanı sıra ötekinin köşe yazılarında temsilinin medyanın ideolojik konumlanışından bağımsız olmadığı sonucunu verdi. The death fast action which took place in 2000 in Turkey's prisons and government intervention that was called Operation Return to Life provide us with many opportunities to evaluate these events in terms of biopolitics. This study examines body politics and the representation of the other in the media on the basis of columns. In this context, the main problematic of the study is how the power relationship between the state and the body is represented in the column and how the other interprets this representation. In order to answer this question, reception method and van Dijk's method of critical discourse analysis which seeks to find out how the discourses of powerful institutions and organizations are reproduced in news texts was used. In the first phase of the study, the method of critical discourse analysis was used to interpret the way the case was discussed and categorized in the columns, the contexts in which it was discussed and the representation of the state's body control in the columns. In the second phase of the study, the reception work enabled the interlocutors of the incident to be able to explain themselves and also to interpret those who spoke for themselves. In the second phase of the study, I conducted some interviews within the context of reception work. These interviews were carried out with TAYAD members (Association of Solidarity with Imprisoned Families) who were both the important witnesses of the period and the respondents of the incident. These interviews were conducted with the help of the interview technique after the 6 columns that were chosen for the reception work were read for the families The concepts of biopolitics, paternalism, violence, necro-politics and bare life facilitated the process of finding answers to the questions of the study. The findings of the study demonstrated that the death fasting act in the columns was not imagined as a legitimate right-seeking action and the prison was not imagined as a place of resistance and the representation of other in columns was not independent of the ideological position of the media.