Kolektif benlik saygısının gösteriş amaçlı tüketim üzerindeki etkisinin incelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2017

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: ÖZGE ARIKAN

Danışman: ALPER ÖZER

Özet:

Değişim, farklılık gibi kavramların karşılığı olan, aynı zamanda bir iletişim aracı olarak nitelendirilen 'moda/moda giyim' olgusu, bir değer yaratmak adına, 'gösterişçi bir tüketim' tarzıyla 'var olmaya' çalışan bir grup insan üzerindeki etkisini gün geçtikçe artırmaktadır. Yalnız, insanın bireysel olduğu kadar sosyal bir varlık olduğunu ve bireylerin bağlı olduğu sosyal grupların, üyelerinin davranışlarının üzerindeki müthiş etkisini ve üyenin ne derecede sosyal gruplarını önemsediğini göz ardı etmememiz gerekir. Bundan dolayıdır ki bu çalışmanın amacı; kolektif benlik saygısının moda giyim ilgilenimi aracılığıyla gösterişçi tüketim üzerindeki etkisinin var olup olmadığını incelemektir. Çalışma iki bölümden oluşmaktadır. Öncelikle, konuya ilişkin literatürü oluşturan değişkenlerin teorik yapısı incelenmiştir. Daha sonra değişkenlerin birbirleriyle olan ilişkisi ortaya konulmuş ve hipotezler geliştirilip, sonuç ve öneriler açıklanmıştır. Anahtar Kelimeler: Kolektivist Toplumlar, Benlik Saygısı, Kimlik, Kolektif Benlik Saygısı, Moda Giyim İlgilenimi, Gösteriş Amaçlı Tüketim The 'fashion/fashion clothing' phenomenon, which is regarded as a means of communication at the same time as the concepts of change and difference, is increasing its effect on a group of people working 'to exist' in the form of an 'conspicious consumption' in order to create a value. But we must not ignore the fact that a person is as social as an individual and that the social groups to which the individual is affiliated, the tremendous influence of his members on their behavior, and the importance of the members of their social groups. That is why, the purpose of this study is; The collective self-esteem examines whether there is an act on explicit consumption through the fashion clothing interest. The study consists of two parts. First, the theoretical structure of the variables that constitute the literature on the topic has been examined. Then, the relation of variables to each other is put forward and hypotheses are developed and the results and suggestions are explained. Key words: Collectivist Societies, Self-Esteem, Identity, Collective Self-Esteem, Fashion Clothing Involvement, Conspicuous Consumption