Öğretmen gereksiniminin yaş piramitleri kullanılarak belirlenmesi (2015-2020)


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2015

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: ANIL SAĞLAM

Danışman: KASIM KARAKÜTÜK

Özet:

Son kırk yıldır Türkiye'deki kamu okullarında öğretmen sayıları yetersizdir.Günümüzde de, öğretmen istem-sunum (talep-arz)dengesizliği halen devam etmektedir vebunun nedeni öğretmen sunumundaki fazlalıktır. Bu durum, eğitim planlamasında kısa vadeliçözümlerin devreye sokulması ve rasyonel, bilimsel ve maliyet-etkin yaklaşımlarınkullanılmaması ile ilişkilidir. Bu çalışmanın amacı, Türkiye'deki kamu okullarında, 2015-2020 yılları arasında yaşa bağlı olarak emekli olanlardan kaynaklanan öğretmengereksinimini yaş piramitleri ile belirlemektir. Bu çalışmada sunulan bilgiler Milli EğitimBakanlığı Bilişim Sistemleri'nden (MEBBİS) alınmıştır. MEBBİS'ten ulaşılabilen en yakınzamandaki bilgiler kullanılmıştır. Bu bilgiler, öğretmenlerin cinsiyet, doğum yılı ve branşınıkapsamaktadır. Tüm yaş piramitleri, Statistical Package for the Social Science (SPSS)yazılımında, cinsiyet dikkate alınarak öğretmenlerin branşlarına göre oluşturulmuştur ve yaşile ilişkili emeklilik sayısı her bir yılda her branş için hesaplanmıştır. Öğretmen istem vesunumunun tahmini çeşitli içsel ve dışsal faktörlerden belirgin biçimde etkilenen karmaşıkbir süreçtir. Yaş ile ilişkili emeklilik, bu faktörlerden biridir. Çalışmanın, yaş piramitlerininyaş ilişkili emeklilikten kaynaklanan öğretmen gereksiniminin belirlenmesinde yararlıolabileceği düşünülmektedir.AbstractUntil the last four decades, number of teachers have been insufficient in publicschools of Turkey. Nowadays, there is still an overall imbalance between supply and demandfor teachers, because teacher supply is in surplus. It is associated with engaging short-termsolutions and not being used rational, scientific and cost-effective approaches for educationalplanning.The aim of the study is to determine an adequate demand of teachers in publicschool of Turkey, resulting from age-related retirements between 2015-2020, via agepyramids. Information presented in this study was drawn from Ministry of NationalEducation Information Technology (MEBBİS). The most up to date information available inMEBBİS was used. The informations include gender, year of birth and speciality of teachers.According to the speciality of teachers, all age pyramids were created by Statistical Packagefor the Social Science (SPSS) software, taking into account gender and number of age-relatedretirements was calculated for each speciality in each single year. Graphics were created.Forecasting teacher supply and demand is a complex process, impacted significantly by arange of internal and external factors. Age-related retirement is one of these factors. Ourstudy is suggested that age pyramids can be useful to determinate demand of teachersresulting from age-related retirements.