Yabancı dil öğretiminde sanal gerçeklik teknolojisinin etkileri


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2024

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: TUBA TOPÇU

Danışman: Ayfer Alper

Özet:

Bu araştırmanın amacı Yabancı Dil olarak İngilizce kelime öğretiminde sanal

gerçeklik uygulamasının İlkokul 3. sınıf öğrencilerinin motivasyonları, sanal ortamda

bulunuşluk düzeyleri ve sanal ortam deneyimleri ile sanal gerçekliğin dil öğrenme

sürecine etkisini araştırmaktır. Durum çalışması olarak yürütülen araştırmanın nicel

kısmında tanımlayıcı analiz, nitel kısmında içerik analizi yapılmış ve

değerlendirilmiştir. Araştırma İlkokul 3. sınıf olan 113 öğrencinin katılımıyla

gerçekleştirilmiştir. 7 hafta süren uygulamada sanal gerçeklik gözlüğü kullanılmış ve

eğitim içerikleri CoSpaces Edu platformunda araştırmacı tarafından oluşturulmuştur.

Araştırmanın nicel verileri analizinde SPSS 26 paket programı kullanılmış, sanal

gerçeklik ile yabancı dil öğreniminde öğrencilerin bulunuşluk hissi ve

motivasyonlarının yüksek düzeyde olduğu sonucuna varılmıştır. Odak grup görüşmesi

analizi Maxqda 2022 programında kod ve kategoriler oluşturularak, öğrenci davranışları

ise içerik analizi yöntemiyle değerlendirilmiştir. Buna göre, öğrencilerin sanal gerçeklik

ortamında yabancı dil öğrenmeyi eğlenceli, etkileyici ve faydalı buldukları öğrenme

sürecine yüksek düzeyde ilgi göstererek aktif katılım sağladıkları sonucuna ulaşılmıştır.

Uygulama esnasında mide bulantısı, baş dönmesi, göz sulanması gibi fiziksel

rahatsızlıkların yaşandığı, sınıf içerisinde gürültü ve kargaşaya neden olabilecek

birtakım davranışlara rastlandığı görülmüştür. Son olarak sanal gerçeklik teknolojisini

kullanacak araştırmacı ve uygulayıcılara önerilerde bulunulmuştur.