Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Bölümü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2024
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: TUBA TOPÇU
Danışman: Ayfer Alper
Özet:
Bu araştırmanın amacı Yabancı Dil olarak İngilizce kelime öğretiminde sanal
gerçeklik uygulamasının İlkokul 3. sınıf öğrencilerinin motivasyonları, sanal ortamda
bulunuşluk düzeyleri ve sanal ortam deneyimleri ile sanal gerçekliğin dil öğrenme
sürecine etkisini araştırmaktır. Durum çalışması olarak yürütülen araştırmanın nicel
kısmında tanımlayıcı analiz, nitel kısmında içerik analizi yapılmış ve
değerlendirilmiştir. Araştırma İlkokul 3. sınıf olan 113 öğrencinin katılımıyla
gerçekleştirilmiştir. 7 hafta süren uygulamada sanal gerçeklik gözlüğü kullanılmış ve
eğitim içerikleri CoSpaces Edu platformunda araştırmacı tarafından oluşturulmuştur.
Araştırmanın nicel verileri analizinde SPSS 26 paket programı kullanılmış, sanal
gerçeklik ile yabancı dil öğreniminde öğrencilerin bulunuşluk hissi ve
motivasyonlarının yüksek düzeyde olduğu sonucuna varılmıştır. Odak grup görüşmesi
analizi Maxqda 2022 programında kod ve kategoriler oluşturularak, öğrenci davranışları
ise içerik analizi yöntemiyle değerlendirilmiştir. Buna göre, öğrencilerin sanal gerçeklik
ortamında yabancı dil öğrenmeyi eğlenceli, etkileyici ve faydalı buldukları öğrenme
sürecine yüksek düzeyde ilgi göstererek aktif katılım sağladıkları sonucuna ulaşılmıştır.
Uygulama esnasında mide bulantısı, baş dönmesi, göz sulanması gibi fiziksel
rahatsızlıkların yaşandığı, sınıf içerisinde gürültü ve kargaşaya neden olabilecek
birtakım davranışlara rastlandığı görülmüştür. Son olarak sanal gerçeklik teknolojisini
kullanacak araştırmacı ve uygulayıcılara önerilerde bulunulmuştur.