Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Ankara Üniversitesi, İlahiyat Fakültesi, Temel İslam Bilimleri Bölümü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2021
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: RAHMA YOUNES ABDELHAMEED YOUNES
Danışman: Mehmet Akif Koç
Özet:
Mısır İslam dünyasında İslami ilimlerin ve geleneğinin geliştiği en önemli
coğrafyalardan birisiyken, hassaten Kur'ân hıfzı ve eğitimi açısından da önemli
merkezlerden birisi olmuştur. Ülke genelinde Kur'ân'ın ezberlenmesine ve
öğrenilmesine büyük önem verildiği görülmektedir. Kur'ân'ın ezberlenmesine yönelik
olan bu önem, Mısır'da büyük âlimlerin yetişmesine katkı sağlamaktadır. Özellikle
modern dönemde aileler çocuklarının hafız olarak yetişmesine büyük özen
göstermektedir. Bu bağlamda ben de Mısır'da Kur'ân'ı hıfz etmiş birisi olarak bu
tezde Mısır'daki ilgili usulleri, tarihsel gelişimi ve güncel değişim ve dönüşümü
irdeleyerek, Türkiye'deki okuyucularla paylaşma gayretinde oldum. Çalışmamda
ayrıca Mısır'da hangi yöntem ve usullerle Kur'ân öğretildiğini ve ezberletildiğini izah
edip, neden bazı müesseselerde tecvide önem verilirken, diğerlerinde tecvitsiz
ezberletildiğini ele aldım. Ayrıca modern dönemin teknik imkânlarının Kur'ân hıfzı
açısından getirdiği yenilikleri ele almaya çalıştım. Çalışmanın bir kısmı literatüre
dairken, daha ziyade Mısır'da gerçekleştirdiğim saha çalışmasıyla ana kaynak ve
aktörlere ulaşarak tezimin sağlam bir temel üzerine inşa etme gayretinde oldum.
Egypt is one of the most important geographies in the Islamic World, where
Islamic sciences and traditions have developed; it has become one of the most
important centers in terms of interpretation and memorization of Quran. Today, great
importance is given to memorizing and learning of the Quran throughout the country
as well. This importance given to memorization of the Quran resulted in emergence
of a big number of great scholars in the country. Even today, families give a great
importance to raising their children as hafiz. In this context, I as one of the people
who have been memorizing Qur'an in Egypt, in this thesis, would like to share my
experience with the Turkish public by analyzing the historical development and
current changes and transformations related to the process of memorization of
Quran. In my study, I also explain the methods in which the Quran was taught and
memorized in Egypt, and discussed why tajwid was given importance in some
institutions, while others were memorizing without taqwah. In addition, I tried to
discuss the innovations brought by the technical possibilities of the modern era in
terms of the memorization of the Quran. Even though I have used literature review to
complete some parts of this work, I tried to build my thesis on a solid foundation by
reaching the main sources and actors via the fieldwork I conducted in Egypt.