Özel okullarda yönetim süreçlerinin işleyişi (Kayseri ili örneği)


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 1998

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: İSMAİL AYDOĞAN

Danışman: İNAYET AYDIN

Özet:

Bu araştırmada, Türkiye'de gittikçe artan özel okulların yönetim biçimini, bu okullarda yönetim süreçlerinin işleyişini ortaya koymak amaçlanmıştır. Veriler, yönetici ve öğretmenler için çeşitli değişkenlere göre incelenmiştir. Araştırmanın evrenini, Kayseri Büyükşehir Belediye sınırları içerisinde bulunan özel okullar oluşturmaktadır. Araştırmanın verileri alanyazın taraması ve anket tekniği kullanılarak elde edilmiştir. Verilerin çözümlenmesinde frekans, yüzde, ortalama, t-testi ve varyans analizi teknikleri kullanılmıştır. Bu araştırmanın amacı, Kayseri Büyükşehir Belediye sınırları içerisinde etkinlik gösteren özel okullarda uygulanan yönetim süreçlerinin işleyişini ortaya çıkarmaktır. Araştırmada tarama modeli kullanılmıştır. Araştırma evreni Kayseri Büyükşehir Belediye sınırları içerisinde bulunan özel okullarda görev yapan 34 yönetici ve 222 öğretmenden oluşmaktadır. Deneklere gönderilen 256 anketten öğretmenlerden 217, yöneticilerden 34 olmak üzere toplam 251 anket geçerli ve kabul edilebilir bulunarak, çözümlemeler bunlar üzerinde yapılmıştır. Araştırmada bilgi toplama aracı olarak anket kullanılmıştır. Anket araştırmacı tarafından deneklere ulaştırılmış ve geri dönüşü sağlanmıştır. Toplanan anketlere verilen yanıtlar bilgisayara işlenmiş, SPSS programı ile t-testi ve varyans analizi gerçekleştirilmiştir. Daha sonra bu bulgular tablolar haline getirilerek yorumlanmıştır. Sonuç olarak, özel okullarda yönetim süreçlerinin işleyişi (değerlendirme süreci hariç) konusunda öğretmenler ile okul yöneticileri arasında anlamlı faklılıklar bulunmuştur. Değerlendirme sürecinin işleyişi konusunda ise anlamlı bir farkın olmamasının, değerlendirme işlemlerinin daha çok müfettişler tarafından yapılmasından kaynaklanmış olabileceği düşünülmüştür. Okul yöneticilerinin yönetim süreçlerinin işleyişi konusunda öğretmenlere göre daha iyimser oldukları görülmüş, bunun okul yönetiminde bulundukları konumlarından kaynaklanabileceği düşünülmüştür. Araştırma sonuçları, özel okullarda yönetim süreçlerinin etkili bir şekilde uygulanması yönelik, yönetici ve öğretmenlerin çeşitli kurs/seminerlerle eğitilmesi gereğini ortaya çıkarmıştır. Araştırma sonuçlarının özel okullarda yönetim süreçlerinin etkili bir şekilde uygulanmasına katkı sağlayacağı düşünülmektedir. Abstract In this study.the researcher aimed to investigate administrative processes at private schools.Data were analyzed for administrators and teachers in different variables The population of this study was teachers and administrators who work at private schools in the limits of Kayseri Municipality, The information was gathered through the literature rewiev and survey. The following statistical techniques were used to interpret the data. The aim of this research is to find out the working system of administrative processes applied in the private schools within the limits of Kayseri Municipality. The survey method has been used for the research. The research population consists of 34 administrators and 222 teachers who are working in the private schools within the limits of Kayseri Municipality. Out of 256 questionnaires which were sent to the subjects, 251 questionnaires have been found valid and acceptable, 217 them being from the teachers and 34 of them -from the administrators. These 251 questionnaires have been analyzed. As a way of collecting information, the questionnaire has been used for the research. It has been delivered by the researcher to the subjects and has been handed in. The answers to the questionnaires have been entered in the computer. T-test and variance of analysis have been performed by the SPSS programme. Then these data have been organized in tables and have been interpreted. The researcher founded that there was a significant differences between administrators and teachers in terms of adminisrative processes at private schools (except for the evaluvation processes). The researcher couldn't find any significant differences at the evaluvation process, the reason might be that evaluation at the private schools executed by the inspectors who work for the ministry of education. in this study, the researcher found that administrators were more optimistic than teachers regarding administrative processes, and this may be taken as a result of their position in school administration In sum, this research investigated both administrators and teachers at private schools should be educated on administrative processes through courses and seminars. The results of this study could help both administrators and teachers regarding implementation of administrative processes.