Türkiye'de facebook kullanıcılarının mahremiyet algısı ve kimlik inşası üzerine bir çalışma


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2012

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: ÖZLEM SARI

Danışman: ÇİLER DURSUN

Özet:

Bu çalışma, Facebook kullanıcılarının mahremiyet algıları ve paylaşımları ile kimlik inşası süreçleri üzerine çıkarsamalarda bulunmayı amaçlamaktadır. İnternet ortamında katılımlı gözleme dayalı bir etnografik alan araştırması olarak tasarlanan tezin örneklemini, araştırmacının Facebook’ta iletişim ve etkileşim içinde olduğu arkadaş grubundan amaçsal örneklem yoluyla seçilen 23-46 yaşları arasında toplam dokuz kadın ve erkek kullancı oluşturmaktadır. Araştırmanın verileri, araştırmanın örneklemini oluşturan katılımcılarla yapılandırılmış soru tekniğiyle e-posta yoluyla yapılan mülakatlardan, katılımcıların Facebook profil sayfaları üzerinde gerçekleştirilen içerik analizi ve Facebook etkileşimlerine ek olarak gerçekleştirdikleri etkileşimleri anlamak için katılımcıların bir hafta süreyle doldurdukları tablodan elde edilen veriler aracılığıyla toplanmıştır. Araştırma verilerinin analizi, katılımcıların Facebook’u kullanım sıklığının mahremiyet algısını etkilemediğini; kullanıcıların gerçek hayatta olduğu gibi sanal bir toplumsal paylaşım ağı olan Facebook’ta da mahrem olarak addettikleri bilgileri paylaşmaya ilişkin sınırları bulunduğunu; gerçek hayatta olduğu gibi Facebook’ta da kullanıcıların, farklı düzeyde samimiyete sahip oldukları kişilere farklı bilgiler aktararak mahremiyetlerini koruma eğilimi gösterdiklerini ortaya koymaktadır.Abstract This study aims to deduce on Facebook users’ perception of privacy and their identity construction processes. A total of nine female and male Facebook users aged between 23 and 46 with whom the researcher communicates and interacts and who were chosen through purposive sampling, constitutes the sampling of thesis, which is designed as an ethnographic field study based on a online participant observation. The data of this research is obtained through online interviews carried out with participants through structured questions; content analysis performed on participants’ Facebook profile pages, as well as data acquired from a table which was filled in by participants in one week in order to understand their additional interactions with Facebook. The data analysis reveals that frequency of Facebook usage does not affect users’ perception of privacy; such as the real life Facebook users create boundaries on Facebook in terms of the sharing of information they consider private, and Facebook users, as in real life, tend to protect their privacy by giving different information to people with whom they share different levels of intimacy.