Proje yaklaşımına dayalı eğitimin anasınıfına devam eden çocukların okul olgunluğuna etkisinin incelenmesi


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Ankara Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2010

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: HATİCE DİZMAN ÖZASLAN

Danışman: FİGEN GÜRSOY

Özet:

Normal 0 21 false false false TR X-NONE X-NONE MicrosoftInternetExplorer4 Bu araştırma, proje yaklaşımınadayalı eğitimin anasınıfına devam eden çocukların okul olgunluğuna etkisiniincelemek amacıyla yapılmıştır. Araştırmanın evrenini, 2008-2009 eğitim-öğretim yılında Ankara iliKazan ilçesinde bulunan Milli Eğitim Bakanlığı’na bağlı ilköğretim okullarınınanasınıflarına devam eden altı yaş grubu çocukları oluşturmaktadır. Araştırmanınörneklemi, Ankara ili Kazan ilçesinde Milli Eğitim Bakanlığı’na bağlı TahsinŞahinkaya İlköğretim Okulu’ndan 21 ve Şahin İlköğretim Okulundan 21 çocuk olmaküzere toplam 42 çocuktan oluşmuştur. Araştırmada, proje yaklaşımına dayalıeğitim programının çocukların okul olgunluğuna olan etkisini belirlemekamacıyla ön test, son test ve kalıcılık testi kontrol gruplu deneysel desenkullanılmıştır. Araştırmada, çocuk ve ailesi hakkında bazı bilgileri elde etmekamacıyla “Genel Bilgi Formu” çocukların okul olgunluğu düzeylerinideğerlendirmek amacıyla “MetropolitanHazır Bulunuşluk Testi 6. Versiyonu” kullanılmıştır. Proje yaklaşımına dayalıeğitim programı altıhafta süreyle haftada beş gün olacak şekilde uygulanmıştır. Araştırma sonucunda; deney ve kontrol grubundaki çocukların, Okumaya HazırlıkBecerisi, Hikaye Anlama, Matematik Becerileri boyutları ve toplam okulolgunluğu açısından ön test puan ortalamaları arasında anlamlı farklılıkolmadığı belirlenirken son test puanları arasında anlamlı bir farklılıkolduğu saptanmıştır. Deney grubundaki çocukların Okumaya Hazırlık Becerisi boyutunun Görsel Ayırt Etme alt boyutu ve toplam okul olgunluğu sontest ve kalıcılık testi puan ortalamaları arasında anlamlı bir farklılıkolduğu, Okumaya Hazırlık Becerisiboyutunun Başlangıç Seslerini Ayırt Etme, SesHarf İlişkisi alt boyutları ile Hikaye Anlama ve Matematik Becerileri boyutununson test ve kalıcılık testi puanları ortalamaları arasında anlamlı birfarklılık olmadığı saptanmıştır. Deney grubundaki kız ve erkek çocukların Okumaya Hazırlık Becerisi, HikayeAnlama, Matematik Becerileri boyutları ve toplam okul olgunluğu puanları arasındakifarkın anlamlı olmadığı belirlenmiştir.Abstract This study was carried out in order to investigate the effect of an education program based on project approach on preschool children’s school readiness. The study population was composed of 6-year old preschool children of primary schools affiliated to the Ministry of National Education in Kazan province of Ankara within 2008-2009 academic year. The study sample consisted of 21 children from Tahsin Şahinkaya Primary School and 21 children from Şahin Primary School, where both of the schools are affiliated to the Ministry of Education in Kazan province of Ankara, resulting in a total of 42 children. With the purpose of determining the effect of the education program based on project approach onto preschool children’s school readiness, a pretest-posttest control group experimental design with a durability test was used in the study. In order to obtain some background information about children and their families, ‘General Information Form’ was used, and to evaluate children’s levels of school readiness, ‘Metropolitan Readiness Test 6th Version’ was utilized. The education program based on project approach was applied for six weeks and five days in a week. As a result of the study, it was found that there was no significant difference between the pretest score means of children in experimental and the prestest score means of children in control group in terms of Reading Readiness Skill, Story Comprehension, Math Skills, and total School Readiness dimension. On the other hand, it was observed that the difference between posttest scores. It was found that there was a significant difference between posttest and durability test means of Visual Recognition subscale of Reading Readiness Skill dimension and total School Readiness dimension for children in experimental group, whereas no significant difference was determined between the means of posttest and durability test scores of Recognition of Initial Sounds and Sound-Letter Relationship subscales of Reading Readiness Skill dimension and Story Comprehension, and Math Skills dimensions. It was found that the discrepancy between achievement scores of girls and boys in experimental group in terms of Reading Readiness Skill, Story Comprehension, Math Skills dimensions and total School Readiness was not significant.