Müfettiş yardımcılarının görüşlerine göre kamu bankalarının teftiş kurullarında informal öğrenme


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2018

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: FİGEN SEZEN SÜRERBİÇER

Danışman: RİFAT MİSER

Özet:

Bu araştırmada, kamu bankalarının teftiş kurullarında görev yapan müfettiş yardımcılarının yetişmesinde informal öğrenmenin yerinin ne olduğunun, nasıl ve hangi yollarla gerçekleştiğinin ve nelerden etkilendiğinin müfettiş yardımcılarının görüşlerine göre belirlenmesi amaçlanmıştır. Araştırma, nitel araştırma yöntemiyle gerçekleştirilmiş ve fenomenoloji (olgubilim) olarak desenlenmiştir. Araştırmanın veri kaynaklarını, bankacılık sisteminde faaliyet gösteren kamu sermayeli üç mevduat bankasında görev yapan 25 müfettiş yardımcısı oluşturmaktadır. Katılımcıların belirlenmesinde birden fazla amaçlı örnekleme yoluna gidilmiş ve kartopu veya zincir örneklemesi ile maksimum çeşitlilik örneklemesinden yararlanılmıştır. Çalışmada veri toplamak amacıyla yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Ayrıca görüşme sorularıyla elde edilemeyen bazı verilere erişebilmek için katılımcılara iki adet likert tipi soru yöneltilmiştir. Görüşme verilerinin analizi tümevarım yoluyla tematik analiz ile gerçekleştirilmiştir. Likert tipi iki soruya ilişkin yanıtlar ise aritmetik ortalama alınarak elle analiz edilmiştir. Araştırmada; müfettiş yardımcılarına görev yaptıkları teftiş kurulları tarafından hem non-formal eğitim hem de informal öğrenme olanakları sunulduğu, müfettiş yardımcılarının işlerinin en önemli yönlerini, uygulamayı, işlerini yaparken uymaları gereken davranış kurallarını, denetim sürecine bakış açısını ve zorlukların üstesinden gelebilmelerini sağlayacak bilgi ve/ veya beceriyi informal yoldan öğrendikleri, başta yaparak öğrenme, geçmiş deneyimlerden yararlanma, üstatlar, devre arkadaşları, mevzuat olmak üzere toplamda 34 farklı informal öğrenme kaynak ve stratejisinden yararlandıkları, teftiş kurullarında genel olarak informal öğrenmeyi destekleyici bir ortam bulunmakla birlikte, işyeri koşullarının daha çok geliştirilmeye ve iyileştirilmeye ihtiyacı olduğu ve müfettiş yardımcılarının öğrenmelerinin yaşamboyu ve yaşamgenişliğinde sürdüğü, formal, non-formal ve informal bağlamların, müfettiş yardımcılarının mesleklerinin gereğini yerine getirebilmelerinde birlikte etkide bulunduğu ortaya konmuştur. In this research, it is aimed to determine what the place of the informal learning is in the training of the assistant auditors who work in the inspection boards of the stateowned deposit banks, how and in what ways informal learning happens and what factors affect the informal learning based on the opinion of the assistant auditors. The research was carried out by means of qualitative research and it was designed as a phenomenological study. The data sources of the research constitute 25 assistant auditors working in three state-owned deposit banks operating in the banking system. More than one purposeful sampling method was used in the determination of the participants and the sample of maximum diversity was used with snowball or chain sampling. In order to collect data in the study, a semi-structured interview form was used. In addition, two Likert type questions were adressed to the participants in order to access some data not obtained with interview questions. Analysis of interview data was carried out by thematic analysis through induction. The answers to the Likert type questions were analyzed manually by taking the arithmetic mean. It was discovered in the study that; both non-formal and informal learning opportunities are provided by the inspection boards, the assistant auditors learned the most important aspects of their work, the rules of behavior they should obey when doing their jobs, the perspective of the audit process and knowledge and / or skill that will enable them to overcome difficulties by using informal learning; there are total of 34 different informal learning resources and strategies used by assistant auditors: including learning by doing in the first place, using past experiences, masters, buddies and legislation, and in general there is a supportive environment for informal learning in the inspection boards, where workplace conditions need to be improved and upgraded and the learning of the assistant auditors continues both in lifelong and life-wide context and to be able to fulfill the requirements of the profession formal, non-formal and informal aspects have been shown to act together.