Teizm ve ateizm: Delilci kötülük problemi


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2021

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: İBRAHİM YILDIZ

Danışman: MEHMET SAİT REÇBER

Özet:

Çalışmamız delilci kötülük problemi adı altında ortaya konulan argümanları ve bu argümanlara karşı ileri sürülen itirazları betimleyerek bu argümanların sağlam olup olmadığını, onlara karşı ileri sürülen itirazların problemin ikna gücünü azaltıp azaltmadığını inceleyecektir. Tezimiz giriş, üç bölüm ve sonuçtan müteşekkildir. Girişte, kötülük problemine dair kavramsal arka plan, kötülük argümanları, teodiseler ve savunma konuları ele alınmıştır. Birinci bölümde, delilci kötülük argümanlarından birkaç örnek sunulup teistlerin bunlara karşı ileri sürdükleri itirazlara dikkat çekildikten sonra anlamsız kötülüğün Tanrı'nın var olma olasılığını düşürdüğünü ileri süren William Rowe'un delilci kötülük argümanları irdelenmiştir. İkinci bölümde Rowe'un argümanlarına karşı insanın bilişsel yetilerinin sınırlılığına vurgu yaparak insanın Tanrı'nın bir kötülüğe izin vermesinin sebeplerini kavrayamayacağını savunan şüpheci teizmin argümanlarına yer verilmiştir. Üçüncü bölümde ise anlamsız kötülüğün varlığının Tanrı'nın varlığı ile çelişmediğini savunan itirazlar üzerinde durulmuştur. Sonuç kısmında, üç bölümde ele alınan konular ve iddialar üzerinde varılan neticeler ve kanaatlere yer verilerek delilci kötülük argümanlarının teistik dinlerin doğruluk iddialarını zayıflatıp zayıflatmadığı noktasında bir değerlendirilme yapılmıştır. The thesis first gives a description of the arguments put forward on the grounds of the evidential problem of evil and the refutations raised against these arguments, and then makes an assessment of these arguments in order to see as to whether these refutations diminish the evidential power of the arguments in question. The thesis consists of an introduction, three chapters and a conclusion. In the introduction, the conceptual background of the arguments from evil, various types of the problem of evil, theodises and defenses are discussed. In the first chapter, some examples of the first versions of the evidential arguments from evil are depicted and the theists' objections against them are evaluated. Then the evidential arguments advanced by William Rowe, who argued that pointless evil reduces the likelihood of God, are critically examined. In the second chapter, the responses of the skeptical theism, which emphasizes the limitation of human cognitive abilities against Rowe's arguments and argues that human beings cannot comprehend the reasons why God allows evil, are scrunitized. In the third chapter, the contention that the existence of gratuitous evil do not contradict with the existence of God is re-evaluated. In the conclusion, the results hitherto reached are overally considered with a view to see if the evidential arguments from evil as a matter of fact defeat the truth-claims of theism.