Aile işlevi ile öznel iyi oluş arasındaki ilişkide erken dönem uyumsuz şemaların aracı rolü


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2015

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: NİHAL TUTAL

Danışman: İLHAN YALÇIN

Özet:

Bu araştırmada aile işlevi ile öznel iyi oluş düzeyi arasındaki ilişkide erken dönem uyumsuz şemaların aracılık rolünün incelenmesi amaçlanmıştır. İlişkisel tarama modeline dayalı araştırmanın çalışma grubu; 2014-2015 eğitim öğretim yılı güz döneminde Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi, Orta Doğu Teknik Üniversitesi Eğitim Fakültesi, Gazi Üniversitesi Eğitim Fakültesi, Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi ve Kırıkkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi'nin farklı bölümlerinde okuyan 521 öğrenciden oluşmaktadır. Araştırma grubuna Kişisel Bilgi Formu, Aile Değerlendirme Ölçeği, Young Şema Ölçeği – Kısa Form 3, Yaşam Doyumu Ölçeği ve Pozitif ve Negatif Duygulanım Ölçeği uygulanmıştır. Araştırma sürecinde elde edilen veriler, bilgisayar ortamında SPSS 18 paket programı ve Lisrel 8.7 programı kullanılarak analiz edilmiştir. Aile işlevi, erken dönem uyumsuz şemalar ve öznel iyi oluş arasındaki ilişkilerin ele alındığı modelin geçerliği yapısal eşitlik algoritması kullanılarak test edilmiştir. Yapılan analizde önerilen hipotetik modelin geçerli olduğu bulunmuştur. Hipotetik modelin geçerliği gösterildikten sonra hipotetik modelde ele alınan gizil değişkenler arasındaki ilişkilerin manidarlığı test edilmiştir. Yapısal modele göre erken dönem uyumsuz şemaların aile işlevi ile öznel iyi oluş arasındaki ilişkide kısmı aracılık rolü olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Araştırmanın sonuçları bu alanda daha önce yapılan araştırmalar göz önünde bulundurularak değerlendirilmiş ve gelecek araştırmalara yönelik önerilerde bulunulmuştur.AbstractThe aim of this study is to examine the mediator role of the early maladaptive schemas in the relationship between family function and subjective well-being. This study is based on relational screening model and the participants consist of 521 undergraduate students studying in the Faculty of Education in Ankara University, Middle East Technical University, Gazi University, Ahi Evran University and Kırıkkale University in Spring Term in 2014-2015 Academic Year. During the study, Personal Information Form, the Family Assessment Device, the Young Schema Questionnaire- Short Form 3, the Satisfaction with Life Scale, Positive and Negative Affect Schedule were applied to collect the related data. The obtained data were analyzed through SPSS 18 and Lisrel 8.7 statistical software packages. Fitness of the model in which the associations between family function, early maladaptive schemas and subjective well-being specified tested with using structural equation algorithm. The analysis indicated the validity of the hypothetic structural model. After having displayed the validity of the hypothetic model, statistical significance of the associations between the latent variables in the model were assessed. Results showed that early maladaptive schemas have partial mediator roles in the relationship between family function and subjective well- being level. The findings of the study were evaluated in the light of the findings of the previous studies. In addition, suggestions and implications for further studies were made.