Öğrenme güçlüğü olan öğrencilerin okuduğunu anlama becerilerinin normal gelişim gösteren akranlarıyla karşılaştırmalı olarak incelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2017

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: EMİNE SELCEN GÜNDOĞDU

Danışman: İSA BİRKAN GÜLDENOĞLU

Özet:

Bu araştırmanın temel amacı, öğrenme güçlüğü olan öğrencilerin okuduğunu anlama becerilerinin normal gelişim gösteren akranlarıyla karşılaştırmalı olarak incelenmesidir. Araştırmaya Konya ilinde 3. ve 4. sınıfta öğrenim gören 120 öğrenme güçlüğü olan ve 120 normal gelişim gösteren öğrenci katılmıştır. Araştırmada katılımcıların belirlenmesi ve yeterli çözümleme becerilerine sahip olup olmadıklarının değerlendirilmesi için öğrencilere ‘Sesli Okuma Testi’ (GünayerŞenel, 1998) uygulanmıştır. Uygulama sonunda sadece yeterli çözümleme becerisine sahip olan (kendi sınıf düzeyinde bağımsız çözümleme yapabilen) öğrencilerle uygulamaya devam edilmiştir. Öğrencilerin okuduğunu anlama becerilerini değerlendirmek amacıyla iki farklı metin (sözdizimsel olarak basit ve söz dizimsel olarak karmaşık metinler) ve her bir metne ilişkin 5'er anlama sorusu (4 bilgi verici, 1 çıkarım sorusu) kullanılmıştır. Çalışma içerisinde yapılan tüm değerlendirmeler öğrencilerin kendi okullarında belirlenmiş bir ortamda yaklaşık 15-20 dakikalık bireysel oturumlarla yürütülmüştür. Yapılan değerlendirmelerden elde edilen tüm veriler iki faktörlü ANOVA (GLM-ANOVA) kullanılarak analiz edilmiştir. Analizlerden elde edilen bulgulara genel olarak bakıldığında, öğrenme güçlüğü olan öğrencilerin okuduğunu anlama performanslarının normal gelişim gösteren öğrencilere göre daha düşük olduğu görülmüştür. Ortaya çıkan bu farklılık öğrenme güçlüğü olan öğrencilerin sahip oldukları okuma becerileri ile okuma sırasında kullandıkları okuduğunu anlama stratejileri temelinde tartışılmıştır. AbstractThe main purpose of this study is to comparatively examine reading comprehension skills of students with and without learning disabilities. This study included 240 elementary students of which 120 were students with learning disabilities and 120 were normally developing students and who attended 3rd and 4th grades in Konya. In order to identify the decoding skills of participants, Oral Reading Test (Günayer-Şenel, 1998) was used. At the end of the test, only students having sufficient decoding skills were included. In order to assess students reading comprehension skills, two different texts (simple and complicated texts according to syntactic) and 5 questions (4 information and 1 inference questions) for each text were used. All assessments in the study were applied in students own scholls about 15 to 20 minutes of individual sessions. The gathered data were analyzed through two factor ANOVA (GLM-ANOVA). The results showed that students with learning disabilities had poorer comprehension performance than their normally developing counterparts. Findings were discussed on the basis of students' reading skills and the reading comprehension strategies they used.