İngiliz Dili Eğitimi Programlarındaki Sözcük Bilgisi Dersi İçin Öğrenci Gereksinimi ve Öğretmen Bilişine Dayalı Tanım ve İçerik Önerisi


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2015

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: ARZU ŞARLANOĞLU VURAL

Danışman: Dilek Peçenek

Özet:

Bu çalışmanın amacı, Türkiye‘de bulunan devlet üniversitelerinin İngiliz Dili Eğitimi Programlarındaki zorunlu derslerden biri olan Sözcük Bilgisi dersi için, öğrenci gereksinimi ve öğretmen bilişine dayalı tanım ve içerik önerisinde bulunmaktır. Çalışmanın çıkış noktası, Sözcük Bilgisi dersiyle ilgili YÖK‘ün belirlediği ders tanımının, ayrıntılı bir ders içeriği oluşturmada yetersiz kalması, ders tanımında bazı eksikliklerin ve tutarsızlıkların bulunması ve dolayısıyla İngiliz Dili Eğitimi Programlarındaki Sözcük Bilgisi dersiyle ilgili hazırlanan AKTS formlarının birbirleri ile uyum içinde olmaması gözlemidir. Çalışmada öncelikle var olan durumu ortaya koymak için, 27 İngiliz Dili Eğitimi Programının, söz konusu olan ders ile ilgili AKTS formları dersin amacı, öğrenme çıktıları ve ders içeriği başlıkları altında incelenmiştir. Sözcük Bilgisi ders tanımı ve içeriği oluşturmak için öğretmen bilişi ve öğrenci inanışlarının bir arada ele alındığı bu çalışmada, sormaca ve görüşme veri toplama tekniklerinden yararlanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunda 27 üniversitenin İngiliz Dili Eğitimi Programlarında, Sözcük Bilgisi dersini vermiş ya da halen vermekte olan 42 öğretmen ve örneklem olarak seçilen 5 üniversitenin İngiliz Dili Eğitimi Programlarında öğrenim gören 666 ikinci sınıf öğrencileri yer almıştır. Sözcük Bilgisi dersiyle ilgili oluşturulan yeni ders tanımı ve içerik önerisinin, dersi veren ya da verecek olan öğretmenlere daha belirgin, ayrıntılı ve tutarlı ders izlenceleri oluşturmaları açısından katkı sağlayacağı düşünülmektedir. Ayrıca dersi alan İngiliz Dili Eğitimi Programı öğrencileri için hedeflenen öğrenim çıktılarında bir tutarlılık olmasına olanak sağlayacağına inanılmaktadır. Çalışmanın sonunda, Sözcük Bilgisi dersiyle ilgili, örnek niteliği taşıyan bir AKTS formu ve bu formda yer alan ders içeriği ile uyumlu örnek bir ders planı hazırlanmıştır