İngilizce öğretmenlerinin iş doyum düzeylerinin belirlenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eğitim Bilimleri, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: KADEM KÖKSAL

Danışman: Berna Aslan

Özet:

Bu araştırmada İngilizce Öğretmenlerinin İş Doyum Düzeyleri belirlenmeye çalışılmıştır. Veriler Minnesota İş Doyum Ölçeği (kısaltılmış ölçek formu) ve Kişisel Bilgi Formu ile toplanmıştır. Anket bulguları SPSS istatistik programı aracılığıyla yüzde ve frekans değerleri, t- testi, ANOVA testi ve çoklu karşılaştırma testlerinden Tukey testi kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırmanın çalışma evrenini Muğla ilinde devlete bağlı liselerde çalışan İngilizce öğretmenleri oluşturmaktadır. Anketler online yöntemle uygulanarak daha geniş bir gruba ulaşılması amaçlanmış, örneklem yoluna gidilmeden ulaşılabilen tüm İngilizce öğretmenlerinden veri toplanmaya çalışılmış, 113 öğretmenden dönüt alınmıştır. Araştırma ile İngilizce öğretmenlerine; cinsiyeti, yaşı, medeni durumu, eğitim durumu, meslekteki görev süresi, çalışılan okul türü, haftalık ders yükü, sınıflarındaki öğrenci sayısı, mesleğini seçme nedeni, yeniden bir meslek seçme şansı olsa öğretmenlik mesleğini tekrar seçip seçmeyecekleri sorularak iş doyum düzeyleri belirlenmiştir. Analizlerden elde edilen bulgular öğretmenlerin içsel iş doyumu ortalamasının "Memnunum"; dışsal ve genel iş doyumu ortalamalarının "Kararsızım" düzeyinde olduğunu göstermiştir. İş doyumu ölçeğindeki ifadeler incelendiğinde içsel doyum için en yüksek ortalama "Bana sürekli bir iş sağlaması bakımından" ifadesi için "Çok memnunum", en düşük ortalama "Toplumda saygın bir kişi olma şansını vermesi bakımından" ifadesinde "Kararsızım" olarak ortaya çıkmıştır. Dışsal iş doyum ifadelerinde en yüksek değer "Yaptığım iyi bir iş karşısında takdir edilme açısından" "Memnunum" düzeyindeyken; en düşük değer "Yaptığım iş ve karşılığında aldığım ücret bakımından" neredeyse "Memnun değilim" düzeyinde bulunmuştur. Kişisel özelliklerden yaş, görev süresi, ders yükü, mesleği seçme nedeni, öğretmenliği tekrar seçer miydiniz değişkenleri ile iş doyum düzeyleri arasında anlamlı farklılık bulunurken, diğer değişkenlerde anlamlı farklılık bulunmamıştır. Elde edilen sonuçlar ışığında öğretmenlerin iş doyum düzeylerini etkileyen etmenler ortaya konulmuş ve önerilerde bulunulmuştur. The aim of this thesis is to define the job satisfaction level of English teachers. For data collection tool the short form of Minnesota Job Satisfaction Questonnaire was used with 5- likert type scale. With Personal Information Form teachers' demographic characteristics data were obtained. Questionnaire findings were analyzed with statistics programme SPSS by using percentages, frequency results, t-test, one-way ANOVA and multiple comparison test Tukey. The target population of the study was the English teachers who work at public high schools in Muğla. The data collection tools were applied online and aimed to reach all target population, 113 teachers gave feedback.. With this study teachers were asked about their gender, marital status, education level, work experience, type of school, weekly work load, the number of students in their classes, the reason of choosing teaching profession, if given a chance whether to choose same occupation or not. According to these variables their job satisfaction levels were tried to be identified. The results show that teachers' intrinsic job satisfaction level mean is at satisfied level, extrinsic job satisfaction level mean is at "neither satisfied nor dissatisfied" level . Overall job satisfaction mean is also at neither satisfied nor dissatisfied level. While the highest measures of intrinsic satisfaction level is found at the statement " The way my job provides for steady employment", the lowest points were at " The chance to be 'somebody' in the community". When we look at the extrinsic job satisfaction statements; the highest score was at " The praise I get for doing a good job" but the lowest score was at " The pay and the amount of work I do". When we inquired the relationship between job satisfaction and personal variables there couldn't be found significant difference between job satisfaction and the variables of gender, marital status, education status, type of school, number of students. On the other hand a significant difference was found between job satisfaction and the variables of age, work experience, weekly work load, the reason of choosing teaching profession, whether to choose same occupation or not. With the help of results the factors that affect teachers' job satisfaction level are determined and some recommendations are given.