İbn Rüşd'e göre Tanrı'nın bilgisi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2010

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: ULAŞ KARAGÜLLE

Danışman: GÜRBÜZ DENİZ

Özet:

ÖZET Tezimizin konusu İbn Rüşd’e Göre Tanrı’nın Bilgisidir. Dinî düşüncenin temelini oluşturan Tanrı tasavvurlarının belirlenmesinde, Tanrı’ya atfedilen sıfatlar önemli bir yere sahiptir. Bu sıfatlar arasında İslam düşüncesini en çok meşgul edenin ise ‘‘İlahî bilgi’’ olduğu söylenebilir. Çünkü Tanrı’nın bilgisi, Tanrı-insan-âlem münasebetinin kurulmasında belirleyici bir rol oynamaktadır. Çalışmamızda İbn Rüşd’e göre Tanrı’nın bilgisi, zaman, irade, yaratma ve insan hürriyeti bağlamında ele alınmaya çalışılmıştır. Çalışmamızın sonucunda İbn Rüşd, ilahî bilgi ile beşerî bilginin farklılığına işaret ederek, yaratılmış varlıklarla Tanrı’nın zatını ve sıfatlarını doğrudan bir ilişki içine sokmadığı anlaşılmaktadır. Ona göre ilahî bilginin nasıllığı beşerin idrak kabiliyetini aşarken, bu konuda agnostik davrandığı sonucuna ulaşmaktayız. Tez çalışmamız üç bölümden oluşmaktadır. Birinci bölümde, genel olarak bilgi ve bilginin kaynakları üzerinde durulmuştur. Çalışmamızın ikinci bölümünde, İlkçağ ve İslam filozoflarına göre Tanrı’nın bilgisi üzerinde durulmuştur. Üçüncü bölümümüzde ise; İbn Rüşd’ün felsefî düşüncesinde Tanrı’nın bilgisi, zaman, irade, yaratma ve insanın hürriyeti çerçevesinde incelenmiştir. ABSTRACT According to İbn Rushd, the subject of the thesis is the knowledge of God. In the determination of concepts of God which form the basis of religious thought, the attributes ascribed to God have an important place. It can be said that the divine knowledge keeps the place so much among these adjectives. Because, the knowledge of God has a decisive role in establishing the relationship God-person- earth. In our study the knowledge of God according to ibn Rushd is tried to explain in the context of time will creation, human freedom. In the final of our study it is understood that ibn Rushd had not put into a direct relationship the essence and title of God with created assets indicating the difference of divine knowledge and human knowledge. We conclude that he acts as an agnostic about this subject when the how of the divine knowledge exceeds the ability to comphrend of human, according to him. This thesis is composed of three parts. In first part it is focused on the sources of information and knowledge in general. In second part, it is focused on God's knowledge, according to the islamic and ancient philosophers. And, in third part, God's knowledge in the thought of İbn Rushd, is examined within the framework of time will creation and human freedom.