Engelliler için koşullu yol planlama asistanı


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Ankara Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2020

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: HASAN BUĞRA YILDIRIM

Danışman: ŞAHİN EMRAH

Özet:

Fiziksel engelli bireylerin yaşamlarını kolaylaştırmayı ve onların bir başkasına olan bağımlılıklarını azaltmayı amaçlayan bu tez çalışması, fiziksel engelli bireylerin daha önce bulunmadığı yerlerde yaşadığı erişim problemlerine bir çözüm önerisi sunmaktadır. Erişim sağlanacak alan, çizge üzerinde modellenmiş ve engelli bireylerin ihtiyaçları doğrultusunda özelleştirilebilir parametreler belirlenmiştir. Akabinde kişiye uygun olmayan yollar elimine edilerek kalan yollar üzerinde optimizasyon yapılmış ve efor çizgesi elde edilmiştir. Bu efor çizgesi üzerinde en kısa yol algoritması kullanılarak engelli bireyin asgari efor sarf edeceği yollar bulunmuş ve kişiye önerilmiştir. Pilot bölge olarak Ankara Üniversitesi 50. Yıl Gölbaşı Kampüsü'nde bulunan Bilgisayar Mühendisliği ve Jeofizik Mühendisliği bölümlerinin girişlerinin açıldığı ortak alan seçilmiştir. Pek çok fiziksel engelli bireyin kabiliyetlerini yansıtan örnek engelli profilleri için, pilot bölgede erişim sağlanabilir noktaların olası tüm ikilileri üzerinde uygulama denenmiş ve sonuçları değerlendirilmiştir. Gelecekte yapılacak çalışmalara zemin tesis etmesi beklenen bu tez, pratikte uygulanabilirliği ve engelli bireyin ihtiyaçları doğrultusunda kişiselleştirilebilirliği sayesinde önem arz etmektedir. This thesis, which aims to facilitate the lives of individuals with physical disabilities and to reduce their dependence on another, offers a solution to the access problems experienced by them at where they have not been before. The area to be accessed is modeled on the graph and personalizable parameters are determined in line with the needs of individuals with disabilities. Subsequently, paths that are not suitable for the person have been eliminated, optimization has been carried out on the remaining paths and effort graph is obtained. Using the shortest path algorithm on this effort graph, the paths for the disabled person to spend minimum effort have been found and recommended to the person. As the pilot region, the common area where the entrances of the Computer Engineering and Geophysical Engineering departments at The 50th Year Gölbaşı Campus of Ankara University are opened, is selected. For sample disability profiles that reflect the capabilities of many physically challenged individuals, the implementation has been done on all possible pairs of accessible points in the pilot area and the results have been evaluated. This thesis, which is expected to establish a ground for future studies, has an importance thanks to its practical applicability and customizability in line with the needs of the disabled person.