TEOG Sınavı matematik sorularının Matematik Öğretim Programı'na uygunluğunun ve TEOG Sistemi’nin hedeflerine ulaşma düzeyinin belirlenmesi


Tezin Yürütüldüğü Kurum: Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2016

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Esra BAĞCI

Danışman: FATMA BIKMAZ

Açık Arşiv Koleksiyonu: AVESİS Açık Erişim Koleksiyonu

Özet:

Bu araştırmanın amacı, Türkiye’de 2013 - 2014 eğitim öğretim yılındauygulanmaya başlanan TEOG Sınavlarında öğrencilere yöneltilen matematik sorularının8. sınıf Matematik Öğretim Programı’na uygunluğunu belirlemek ve bu sınavınhedeflerine ulaşma düzeyini öğretmen ve öğrencilerin görüşlerine dayalı olarak ortayakoymaktır. Araştırmada, betimsel tarama modeli kullanılmıştır ve üç farklı çalışmagrubundan veri toplanmıştır. İlk çalışma grubu doküman analizi için belirlenmiştir.Dokuman analizi kapsamında 2013 – 2014 eğitim öğretim yılında öğrencilere yöneltilenTEOG matematik soruları ile aynı yıl uygulamada olan 8. sınıf Matematik ÖğretimProgramı incelenmiştir. Diğer iki çalışma grubunun oluşturulmasında amaçlı örneklemeyöntemlerinden aşırı ya da aykırı durum örneklemesi yöntemi kullanılmıştır. İkinciçalışma grubu Ankara iline bağlı üç büyük ilçede (Çankaya, Yenimahalle ve Mamak)bulunan resmi ortaokullarda görev yapan 8. sınıf Matematik öğretmenlerinden, üçüncüçalışma grubu ise bu ilçelerde bulunan resmi liselerde öğrenim gören 9. sınıföğrencilerinden oluşturulmuştur. Araştırma kapsamında belirtilen ilçelerdeki farklıokullarda görev yapan 14 matematik öğretmeni ve bu ilçelerde bulunan farklı resmiliselerde 9. sınıfa devam eden 98 öğrencinin görüşüne başvurulmuştur. Veri toplamakamacıyla araştırmacı tarafından geliştirilen Öğretmen ve Öğrenci Görüşme Formlarıuygulanmıştır. Elde edilen veriler içerik analizi tekniği ile analiz edilmiştir.Araştırmanın ilk aşamasında TEOG Sınavlarında öğrencilere yöneltilen Matematikvdersi sorularının MEB 8. Sınıf Matematik Dersi Öğretim Programı’na uygunluğunubelirlemek amacıyla doküman analizi yapılmıştır. Analiz sonucunda sınavda yer alansoruların 8. sınıf matematik kazanımlarına uygun olduğu, ancak sınav kapsamına alınantüm 8. sınıf matematik kazanımlarının TEOG Sınavlarında ölçülemediği tespitedilmiştir. Öte yandan, öğrenci ve öğretmenlerden alınan görüşler doğrultusundaMEB’in, TEOG Sınav Sistemi ile ulaşmak istediği hedeflerden okul dışı eğitimkurumlarına ihtiyacı azaltmak ve öğrencilerin okula devamsızlığını en aza indirmehedeflerine yeterince ulaşamadığı belirlenmiştir.AbstractThe aim of this study was to determine the alignment of mathematics questionsat TEOG Exam, which is stated to be applied since 2013-2014 academic years inTurkey, to 8th grade Mathematics Curriculum and to reveal the level of attainment to thegoals of this exam according to teachers’ and students’ opinions. In this survey,descriptive survey model used and the data was gathered from three different studygroups. First group was formed for document analysis and in this context TEOGmathematics question, which were applied in 2013 – 2014 academic years, and 8th gradeMathematics Curriculum were examined. In the formation of other study groups, themethod of extreme cases exemplification which is one of the purposeful samplingmethods was used. Second study group was formed from 8th grade mathematics teacherswho have been working in public secondary schools in towns of Ankara; Çankaya,Yenimahalle and Mamak. Final study group was formed from 9th grade students whohave been studying in public high schools in the same towns. This study includes 8thgrade 14 math teachers and 9th grade 98 students. Teacher and Student Interview Formsdeveloped by the researcher were used for data collection. The data obtained fromteachers and students were analyzed according to the content analysis method. In thefirst part of this study, the document analysis was carried out about mathematicsquestions which were asked to the students in TEOG Exam, to determine whether thesequestions were appropriate to the 8th grade Mathematics Curriculum objectives or not.According to results, math questions were appropriate to the objectives of 8th grademathematics course, but it was concluded that not all of the objectives of 8th gradeviimathematics course were evaluated in TEOG Exam. On the other hand, in the directionof the views of teachers and students, it could be deduced that Ministry of NationalEducation could not reach the goals “to reduce the need for non-school institutions” and“to reduce absenteeism” which were aimed by TEOG System.