Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Ankara Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2010
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: MUSTAFA S. MAHMOOD
Danışman: İMAN ASKERBEYLİ
Özet:Bulanık mantık ve bulanık mantık tabanlı uygulamalar son yıllarda hem üniversite çevrelerinde hem de üretici firmalar tarafından ilgiyle izlenen bir konu haline gelmiştir. Üniversitelerde bu konuya yönelik araştırma grupları oluşturulmuş, firmalar özel çalışma grupları kurmuşlardır. Bulanık mantığın, Mamdani ve arkadaşları tarafından denetim sistemlerinde ilk uygulanmasından sonra, bu alanda oldukça önemli adımlar atılmaya başlanmıştır. Öyle ki denetim sistemlerinde bulanık mantık en fazla uygulanan alanlardan biri olarak günümüze kadar gelmiştir. Bu tez, yine günlük hayatta çok önemli bir konu olan trafik ışıklarının denetimini, bulanık mantık yaklaşımıyla nasıl tasarlanıp uygulanıdığını açıklamaktadır. Modern ülkelerde, her yıl büyük bir nüfus artışı görülmektedir, bu yüzden gün geçtikçe ulaşım araçlarına daha fazla ihtiyaç duyulmaktadır. Bu nedenlerden dolayı arabaların sayıları hızlı bir şekilde artmakta ve bu da trafikte daha fazla yoğunluk anlamına gelmektedir. Şu anda Mevcut olan trafik kontrol sistemleri bu durum karşısında çok yetersiz kalıyor. Böyle bir durumda , trafik durumunu izleyen ve o duruma göre karar veren otomatik bir sistem gereksinimi düşünülerek bu tez hazırlanmıştır. Abstract In the last years fuzzy logic and fuzzy logic based application become one of the most interesting area either from university environments side or from producing companies side. Work teams aimed specially to research this concept was build up in the univeristies and companies. After first fuzzy logic based control system was build by Mamdani and his friends in 1975, very important steps begin to appear in this way. Also fuzzy logic become the most used in control systems till this day. One of most important topics in human life which is the control of traffic light in the junctions are discussed in this thesis. Explaining have to design and implement such system by using fuzzy theory. Evrey year there are a big growth in the population size in any place of the world. This cause to increasing the needed for vehicles in the streets, also for this reasons there will be increasing in vehicle numbers which means more traffic densities and more waiting time at the junctions. Nowadays, available control systems are inadequate in the face of these fastest changes. The goal from this thesis is to designing an otomatic control system which have the capability to observe the traffic situation and making decisions based on the changes that happened in the obseravation results.