Türkiye'de süs bitkileri üretim ve pazarlama sektörünün sorunları ve çözüm önerileri


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Ankara Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2016

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: İLKER KIZILKAN

Danışman: ZÜHAL DİLAVER

Özet:

Bu tez çalışmasının amacı, Türkiye’de süs bitkileri üretimi ve pazarlama sektörününmevcut durumunu ve gelişimini ortaya koymak, sorunlarını belirlemek ve çözümönerileri geliştirmektir. Türkiye’nin sahip olduğu doğal ve kültürel değerlerle, üretimmiktarı, niteliği ve ekonomik büyüklüğü ilişkilendirilerek, sektörün ticaret hacmininbüyümesi için gereken konuların belirlenmesidir.Süs bitkileri sektörünün yıllar içindeki gelişimi ve aktüel durum tespiti için Gıda Tarımve Hayvancılık Bakanlığı ile Türkiye İstatistik Kurumu verileri öncelikli olmak üzere,yayınlanmış çeşitli çalışmalar değerlendirilmiş, ilgili birlik ve özel sektör yetkilileriylegörüşmeler yapılmış, AR-GE çalışmaları, mevcut desteklemeler, planlanan yatırımlarmuhtelif başlıklar altında incelenmiştir. Avrupa Birliği uyum kapsamında AvrupaBirliği Katılım Öncesi Kırsal Kalkınma Aracı (İPARD II) desteği yalın biçimde önemve detay arz eden maddeleriyle anlatılmaya çalışılmıştır. Islahçı hakları, ıslah edilencins/tür sayısı ve kabul edilen başvurular hakkında en güncel verilere yer verilmiştir.Elde edilen veriler ve bilgiler SWOT yöntemi kullanılarak analiz edilmiştir.Çalışma sonucunda sektörün özellikle son on yılda büyüme gösterdiği, üretiminolmadığı sahalarda kalifiye eleman ve yeniliğe açık üreticiler olduğu takdirde üretiminsağlanabileceği ve Türkiye’nin coğrafi konumu ve mevcut doğal bitki örtüsü çeşitliliğiile sahip olduğumuz tüm değerlerin süs bitkileri sektöründe yeterincedeğerlendirilemediği görülmüştür. Ancak olumlu stratejiler, uygulanabilir plan ve doğruuygulamalarla sektörün gelecekte arzu edilen değerlere yaklaşacağı ön görülmektedir.AbstractThe aim of this thesis, determine and offer a solution for expectative issue and existsproblem of ornamental plants production and marketing sector in Turkey. AssociateCultural and natural worths of Turkey with, production quality, production amount, andeconomics magnitude; specify essential subjects about increase in trade volumeİmproving ornamental plants sector over the years and find for current situation,Republic Of Turkey Ministry Of Food, Agriculture And Livestock, Turkish Statisticalİnstitute datas are to be the basis of thesis, various published literature have evaluated,related union and private sector official have been negotiated, research and developmentstudies, present agricultural supports, planned investment have been examined inseveral topics. During adaptation to the European Union, Instrument for Pre-AccessionAssistance on Rural Development (IPARD II) support has been expressed as a simpleassociated with importance and detail matters. Current datas are belong to approvedapplications have been included in regard to breeders' right, breeded species/genusnumbers. Attained datas have been analyzed with SWOT method.In conclusion, ornamental plants sector have developed especially for ten years,producing will ensure İf qualified employee and innovation producer be in area whichhave never been a producing. Geographical location and natural flora with all value ofTurkey have demonstrated, we haven’t been benefited enough as yet. However positivestrategys with applicable project and correct implementing, prediction that in nearfuture, ornamental plants production and marketing sector will gain desired situation.