Eşikte dans: Beden ve performans ekseninde köçekler


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: ATİLLA BARUTÇU

Danışman: GÜZİN EVLİYAOĞLU

Özet:

"Eşikte Dans: Beden ve Performans Ekseninde Köçekler" başlıklı bu tez, köçeklerin başka kategorilerle açıklanamayan ayrı bir toplumsal kategori ve yıkıcı-aracı bir pratik olabileceği argümanıyla yola çıkmıştır. Köçeklerin performans üzerinden ikili-karşıtlıkları yıkan ve kategorileri aşan bir uzam yarattıkları, bu uzamın köçeklerin kendilerine has özellikleri ile birlikte eşikselliğe işaret ettiği savunulmuştur. Köçeklerin eşikteki bu danslarıyla hem normatif kategorileri yerle bir ettikleri, hem de normatif olmayan yeni bir kimlik temsili gerçekleştirdikleri tartışılmıştır. Bu yeni temsilin performans üzerinden inşasının, bütün kimliklerin toplumsal inşasını açık edecek ipuçları sunabileceği ele alınmıştır. Bu argümanları desteklemek için köçeklerle ve erkek seyircilerle görüşmeler gerçekleştirilmiş, canlı köçek performansları gözlemlenmiş ve ilgili videolar / filmler incelenmiştir. Köçeklerin eşikselliği hem köçeklerin kendilerini nasıl tanımladıkları ve farklı etkinliklerde nasıl temsil ettikleri üzerinden, hem de erkek seyircilerin onları nasıl alımladıkları ve yorumladıkları üzerinden ele alınıp tartışılmıştır. This dissertation titled as "Dance on Liminality: Köçeks in the frame of Body and Performance" starts with the argument that the köçeks can be thought as a separate social category which cannot be explained by other categories and as a practice which can be means to destruct identities. It has been argued that the köçeks have created a space by their performances that breaks the binary-oppositions and transcends the categories; moreover, with its unique characteristics, this space refers to liminality. It has been argued that dances of the köçeks both destroy the normative categories and represent a new identity that is not in the borders of normativity. It was considered that the construction of this new representation through performance could provide some clues to see the social construction of all other identities. In order to support these arguments, interviews were made with köçeks and male audiences, live performances were observed, and related videos / movies were analyzed. The liminality of the köçeks has been discussed on how they define and represent themselves in different events, as well as how the male audiences perceive and interpret them.