Nüzul sürecinde önceki hukuk sistemlerinin değeri


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2011

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: MEHMET NURULLAH AKTAŞ

Danışman: İDRİS ŞENGÜL

Özet:

ÖZET AKTAŞ, Mehmet Nurullah, “Nüzûl sürecinde önceki hukuk sistemlerinin değeri”, Doktora Tezi, (Danışman: Prof. Dr. İdris ŞENGÜL), Ankara Üniversitesi, 2011, IX +226 sayfa. Tez, giriş (Konunun Önemi, Gayesi, Metodu ve Kaynakları), üç ana bölüm (Semâvî Kitaplar ve Arap Yarımadası, Nüzûl Sürecinde Evvelki Şeriatlara Karşı Takınılan Tutum, Kur’ân ve Tevrât’taki Hükümlerin Karşılaştırılması) ve sonuç kısmından oluşmaktadır. Nüzûl sürecinde özellikle hicretten sonra Tevrât’a ve Tevrât hukukuna atıflar yapılmıştır. İncil, Tevrât’ın devamı gibi kabul edildiği için daha çok Tevrât hukuku ve bu hukukun uygulayıcıları olan Yahûdiler ele alınmıştır. Bu bağlamda, Müslümanlarla ehl-i kitap ilişkileri üzerinde de durulmuştur. Kur’ân’ın Tevrât için kullandığı “nûr”, “furkan”, “rahmet” gibi vasıflar ele alınarak, Kur’ân’ın tutumu ortaya konulmuştur. Kur’ân’da ve Tevrât’ta yer alan ve daha çok uygulamada karşılaşılan hükümler ele alınmıştır. Medîne’de Tevrât’ın öğretildiği, tefsirinin yapıldığı “Beytu’l-Midrâs” müessesesini iyi anlamak gerekir. Hz. Peygamber (sav)’in ve bazı sahâbelerin orayı ziyaret etmeleri ve onunla iletişim halinde olmaları Kur’ân’ın hedeflediği dünya açısından kayda değerdir. ABSTRACT AKTAŞ, Mehmet Nurullah “In the process of revelation the previous value of juristical systems”, Doctorate Thesis, (Advisor: Prof. Dr. İdris ŞENGÜL), the University of Ankara, 2011, IX+226 pages. The thesis consists of introduction (Importance and target of the thesis), three main chapter (Holy Books and Arabic Peninsula, In the Process of Revelation the attitude of Qur’an against previous sharias, Qur’an and the comparision of decretals in Torah) and conclusion. In the process of revelation, particularly after the Hicrah, the references have been made to Torah and its law. Wherefore the Bible is considered as a continuation of the Old Testament, Torah law and Jews who are the enforcers of this law have been dealt. In this context, Muslim relations with the People of the Book is also emphasized. The stance of the Qur’an has been introduced by way of examining some characteristics which are used in the Qur’an for Torah such as “light”, “furkan”, “mercy”. The provisions which are located in the Qur’an and Torah and which are encountered more practically have been investigated. It is necessary to understand well the institution of “Beytu’l-Midrâs” where the Torah is tought, interpreted and enlightened people were met in the Madina. Visitation of the Prophet and some of his companions to that place and their staying keeping in touch with that place are remarkable in terms of Qura’nic aims.