Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2016
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: MÜGE AKPINAR
Danışman: MERYEM BULUT
Özet:Bu tez, Afro-Türkler özelinde kimlik ve kimliklenmeyi sorunsallaştırmaktadır. Kimlik meselesi temsiliyet ve gelenek ile birlikte incelenmekte; Afro-Türk topluluğunun dünüyle bugününün bağını kurarken kölelik geçmişinin izinden gidilmektedir. İzmir'e bağlı Hasköy, Yeniçiftlik ve Çırpı köylerinde bir yıllık katılımlı gözlemle tasarlanan etnografik çalışma ile yürütülen bu tezde; etno-kültürel kimliğin nasıl tanımlanacağı, ayrımcılığın temsillerde nasıl yer bulduğu, Afrika diasporasının kimlik ile nasıl ilişkilendirileceği ve topluluğun geleneklerinin nasıl şekillendiği gibi sorularla yola çıkılmıştır. Yokolan geleneklerin izinde, Afro-Türklerin kendi kimliklerini nasıl ifade ettikleri incelenmiştir. Ortak tarih bilincinin ve paylaşılan geleneklerin kaybolması, etno-kültürel kimlikten ziyade ten renginin sembolik anlamını koruduğu akrabalık ilişkilerini birleştirici unsur olarak ortaya çıkarmaktadır. Alanda gözlemlenen örüntülerin takip edilmesiyle kimlik ve toplumsal bellek ilişkisinin analizi ile yola devam edilmiştir. Kimlik ve toplumsal bellek bağlamında, Afro-Türklerin belli unutma ve hatırlama pratiklerini deneyimledikleri gözlenmiştir. Unutma ve hatırlama diyalektiği ile bağlantılı olarak, Afrikalılar Kültür, Dayanışma ve Yardımlaşma Derneği'nin gelenekleri canlandırma misyonu ve küreselleşmenin kimliklenme sürecine etkisi ile Afro-Türklerin etnokültürel kimliğinin (yeniden) inşa edildiği ileri sürülmüştür.AbstractThis thesis problematizes identity and identification in Afro-Turks. Analyzing identity along with representation and tradition, this thesis traces the history of slavery while constructing the bonds of Afro-Turk community's past and present. Designed as a one-year ethnographic study utilizing participant obseravtion, the thesis starts with the questions of defining ethno-cultural identity, examining discrimination in representations, relating African diaspora to identity, and of formation of community's traditions. Tracing the vanishing traditions among the community, it has been examined how Afro-Turks identify themselves. Given the fact that the shared sense of history and community-specifc traditions have faded away, not ethno-cultural identity but kinship relations laden with the symbolic meaning of skin colour are found to be determining. Following the patterns observed in the field, the thesis has continued with the analysis of identity and collective memory. In the context of identity and collective memory, it has been noticed that Afro-Turks experience specific practices of remembering and forgetting. Concerning the dialectics of remembering and forgetting, it has been argued that etnho-cultural identity of Afro-Turk has been (re)constructed through the African Culture, Solidarity and Cooperation Association's mission of revitalizing traditions and the impact of globalization on identification process.