Eğitimde drama ve absürd tiyatro ilişkisi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2021

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: ÖMER ÇETİNKAYA

Danışman: NAMİ EREN BEŞTEPE

Özet:

Bu araştırmanın amacı; sanat eğitimi alanı olan "eğitimde drama" ile çağdaş tiyatro akımlarından "absürd tiyatro"nun benzerlikleri ve farklılıkları ortaya koymaktır. Bu amaca ulaşmak için "Eğitimde drama anlayışının genel özellikleri nelerdir? Absürd tiyatro anlayışının genel özellikleri nelerdir? Eğitimde drama ve absürd tiyatronun ortaya çıkış dönemlerinde bir bağlantı kurulabilir mi? Her iki yaklaşımın benzer ve farklı yönleri nelerdir?" sorularına yanıt aranmıştır. Araştırma, tarama modelinde yapılmıştır. Tarama, geçmişte ya da halen var olan bir durumu var olduğu şekliyle tespit etmeyi amaçlayan araştırma modelidir. Araştırmada, eğitimde drama ve absürd tiyatro alanındaki araştırmaların karşılaştırılarak benzerlik ve farklılıkları dokümanlara dayalı olarak incelenmiştir. Doküman incelemesi, araştırılması hedeflenen olgu veya olgular hakkında bilgi içeren yazılı materyallerin analizini kapsamaktadır. Eğitimde drama ve absürd tiyatro'nun benzer dönemlerde ortaya çıktığı ve geliştiği belirlenirken insanın kendine ve yaşadığı çevreye yabancılaşmış olması, kendini ve başkalarını daha iyi tanıma, ifade etme ihtiyacından kaynaklanan kaygıların bu gelişmede önemli rol oynağı sonucuna ulaşılmıştır. Eğitimde drama ve absürd tiyatro anlayışının etkileşimi için eğitim programlarında her iki alanın da bulunması önemli bir ihtiyacı giderebilir. Bu alanların uzmanları kendi amaçları doğrultusunda eğitimde drama ve absürd tiyatro yaklaşımlarından yöntem ve içerik amaçlı yararlanabilir. Absürd tiyatro akımının eğitimde drama yeterlik alanlarından biri olarak eğitim programlarında yer alması, tiyatro eğitim programlarına da eğitimde drama alan ve yönteminin eklenmesi önerilmektedir. The aim of this research is to compare the comprehensions of drama in education and absurd theatre which is one of the contemporary theatre movement and to determine their similarities and differences. To reach this aim, it is searched for answers to these questions: " What are the general features of comprehension of drama in education? What are the general features of comprehension of absurd theatre? Is it possible to relate the emergence periods of drama in education and absurd theatre? What are the similar and different sides of both comprehensions?" The research was done with survey model. Survey model is a search model aiming to determine the situation, which is in the past or existing, as it exists now. In the research, the researches in education in drama and absurd theatre are studied as based on the documents by comparing the similarities and differences. Document analysis includes the analysis of written material containing the information about the fact and the facts to be investigated. While it is determined that drama in education and absurd theatre emerge and develop at the similar period, The result has been reached that depersonalizationa and derealization, a better self knowledge and recognition of others, concerns which are caused by the need to express play important roles on this development. For the interaction of comprehensions of drama in education and absurd theatre, both fields' taking part in education programmes fulfills an important need. The experts of these fields can benefit from comprehensions of drama in education and absurd theatre for their own purpose as method and content. It is suggested that absurd theatre movement takes a part in education programmes as one of proficiency areas of drama in education, and it is also suggested to add drama in education area and method into theatre education programmes.